Svenska flaggan hissad i OS-byn och cyklisterna på plats

Under torsdagskvällen i London hissades den svenska flaggan vid en spektakulär och välregisserad ceremoni i OS-byn i närvaro av SOK-ordföranden Stefan Lindeberg.

Den svenska cykeltruppen anlände under tidigare under dagen till OS-byn. Den fick direkt känna på mediatrycket. Vid kvällens pressmöte, med temat ”Inför linjeloppen” träffade sportchefen Madeleine Lindberg Wall och förbundskapten Glenn Magnusson tillsammans med de fyra förväntansfulla svenska landsvägscyklisterna Emma Johansson, Emilia Fahlin, Isabelle Söderberg och Gustav Larsson representanter från radio, TV och tryckt media.

”Det här är sjukt stort” konstaterade de två debutanterna Emilia Fahlin och Isabelle Söderberg unisont. ”Vi hade en föreställning hur det kunde vara, men allt här är mycket mer!”

För de två silvermedaljörerna från OS 2008 i Beijing, Emma Johansson och Gustav Larsson var läget betydligare lugnare även om de två var i media representanternas fokus.

Gustav Larsson blir först ut av de svenska cyklisterna i och med linjeloppet på lördag över 250 km. Damernas linjelopp körs på söndag och deras distans är 140 km och då finns Emma, Emilia och Isabelle med i startfältet.

• landsväg
  • mountainbike