Dans SM i Borås 30-31 maj

Äntligen är det dags för årets stora händelse inom danssporten - Dans SM, som hålls under två långa dagar. På fredag och lördag står Borås Dansförening arrangör för detta stora evenemang som hålls i, en nästintill fullsatt, Boråshallen.

SM har planerats in i minsta detalj och en förväntansfull ordförande för klubben BDF, Daniel Everborn, berättar att det äromkring 560 anmälda dansare som kommer att slåss om titeln Svenska Mästare i de olika dansgrenarna. Han lovar att de som är på plats kommer att bli bjudna på flera överraskningar under helgen och man kommer kunna följa vad som händer runtomkring i arenan på stora skärmar. Ny teknik gör det möjligt att verkligen bjuda de som är på plats på det där lilla extra.

På fredag dansas de flesta uttagningar, kvartsfinaler och semifinaler i junior- och vuxenklasserna. För ungdomsklassen och klassen 35+ så dansar de samtliga grenar och rundor denna dag, så redan under fredagen kommer de första Svenska Mästarna ha korats.

Under lördagen kommer Tony Irving att vara speaker emellanåt men också domare i 10-dansen ihop med Let’s dance-kollegan Dermot Clemenger. Även kända State of Drama kommer vara på plats för underhållning.

På lördagen så startas dagen upp med semifinal i Standard och Latin varvat med de olika Bugg och Rock’n’roll-danserna. Även detta år arrangeras alltså SM i BRR och SM i Tiodans gemensamt, vilket förra året blev så enormt uppskattat av både publik och dansare. Det kommer bli en häftig dynamik när det varvas hela 15 danser om vartannat. Svenska Mästerskapen i Dans avslutas på lördagskvällen med en bankett med över 550 sittande gäster och avslutas sedan med dans till bandet Streaplers.

Daniel Everborn meddelar att om man vill höra en ljudnivå som är högre än på en fullsatt fotbollsmatch är det i just Boråshallen man ska ta sig till i helgen. Tävlingarna går mellan 10.30 på fredag till 18.15 samt från 09.00 på lördag fram till 18.45 på kvällen.

För mer information:

Tävlingsorganisatör