Danssportförbundet anställer sportchef med utvecklingsansvar

Den 1 januari 2017 kliver Malin Träff in i en nytillsatt roll som sportchef. Därmed blir hon ansvarig för elitverksamheten samt för att driva den idrottsliga utvecklingen inom Svenska Danssportförbundet (DSF).

Sedan augusti har Malin Träff arbetat som idrottsutvecklare på DSF och vid årsskiftet får hon rollen som förbundets första sportchef. Malins profil består av den ovanliga kombinationen lång och bred erfarenhet av dans – både som aktiv, ledare, utbildare och som arrangör av evenemang – och idrottsvetenskaplig bakgrund från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). På GIH har Malin studerat på tränar- och masterprogrammet samt undervisat, främst inom idrottspsykologi, i en roll som högskoleadjunkt.

– Jag är oerhört tacksam för förtroendet och möjligheten att få arbeta med helhetsutveckling av svensk danssport. Det känns kul och utmanande men jag tar det också på stort allvar. Min uppgift är att utgå från dansen och dansarnas behov och arbeta för att kunna erbjuda den miljö och de verktyg de behöver för att kunna utvecklas. När vi pratar om ”idrottslig utveckling” handlar det delvis om att utgå från idrottsrelaterad forskning när vi formar verksamheten: Hur stärker vi till exempel knän bäst så de inte går sönder? På vilket sätt bör ledarskapet följa barnets utveckling? Hur ska man hantera upplevelsen av oro – ibland panik – som jag vet att många känner innan de ska stå på en scen eller ”kliva in i ringen”?

Malin menar även att idrottslig utveckling handlar även om att säkerställa att Danssportförbundets och idrottsrörelsens värdegrund genomsyrar hela verksamheten:

– Vår verksamhet ska bedrivas i linje med Dansen vill och barnkonventionen. Lika viktigt som att se till att ge redan aktiva tävlingsdansare optimala förutsättningar för att fortsätta utvecklas måste vi t ex arbeta aktivt för allas rätt att inte behöva tävla, och erbjuda optimala förutsättningar för att utvecklas som dansare – utan att behöva delta i tävlingssammanhang, om man inte vill. All vår verksamhet måste gå i riktning mot vårt övergripande mål som är att så många som möjligt ska dansa så länge som möjligt.

Malin har en bakgrund inom tävlingsdans men de senaste tio åren har hon framför allt engagerats inom street- och klubbdanskulturen och på yrkesutbildningar för blivande dansare. Hon ser erfarenhetsbredden och det stora intresset för de olika dansgrenarnas skillnader – och likheter – som en viktig tillgång i sin nya roll:

– Det har gett mig ett tränat ”dansöga” och inneburit att jag har stor respekt för varje dansgrens unika karaktär, samtidigt som jag är övertygad om att danserna och dansarna har mycket att lära av varandra, säger Malin.

Skapandet av trygga rum och kreativa miljöer med ”utrymme för nytänkande och fokus på möjligheter” har varit och är en viktig del i allt utvecklingsarbete, menar den nya sportchefen.

– Dels handlar det om att tillsammans arbeta vidare mot en än mer tillåtande, välkomnande och inkluderande miljö, dels om att stärka fokuset på processen och på att utvecklas – snarare än på resultat och på ”att ta fler medaljer”. Att i huvudsak koncentrera sig på miljön och processen står inte i motsats till det vi inom idrotten lite kantigt brukar benämna ”prestationsoptimering”. Tvärtom! Rättvisearbete, ”dans för alla” och utrymme för misstag är en förutsättning för ett framgångsrikt arbete även för den som vill få fler medaljer på mästerskap.

– Resan mot att få en anställd sportchef har tagit några år, säger förbundets ordförande Lena Arvidsson. Alla som arbetar inom de mindre idrotterna vet hur tufft det är att kunna ge verksamheten det stöd den behöver och förtjänar med nästan enbart ideella krafter. Vi är oerhört glada att nu kunna anställa Malin med den erfarenhet hon tar med in i verksamheten. Vi har nått en milstolpe på Danssportförbundets utvecklingsresa. Vi kan helt enkelt utveckla dansare och dansen som idrottsform – med rätt ingångsvärden och oavsett dansstilar. Vi hälsar Malin välkommen och önskar lycka till.

Malin Träff, tillträdande sportchef

malin.traff@danssport.se

Lena Arvidsson, styrelseordförande

lena.arvidsson@danssport.org

Svenska Danssportförbundets uppgift är att främja dansen och danssporten i Sverige i överensstämmelse med idrottsrörelsens mål och inriktning. Vi bedriver vår verksamhet i föreningar för att ha roligt, må bra och utveckla människor under hela livet.