Svenskar mot EM i standarddans

På lördag befinner sig Europas elit i Wroclaw och Centennial Hall för att göra upp om den ärofyllda titeln som europamästare i standard. Sverige representeras av Dawid Kaleta och Frida Steffensen samt Joakim Rosendahl och Stine Overgård Andersen.

Dansgrenen standard innefattar de fem danserna vals, tango, wienervals, slowfox och quickstep. Det är i dessa danser som de svenska paren ska prestera i konkurrens med ett sextiotal andra par från runt om Europa. Dawid Kaleta och Frida Steffensen hemmahörande i Göteborg och Team Gothenburg Elite Dance ligger överst på den svenska rankinglistan, följt av Joakim Rosendahl och Stine Overgård Andersen till vardags tävlande för Täby 10-dansklubb, men boendes i Danmark. Båda paren har laddat hårt inför mästerskapet.

- Om vi är taggade? svarar Frida Steffensen på den uppenbart onödiga frågan. Vi har laddat upp med mycket dans och konditionsträning och åker till EM med en ny koreografi i quickstep, fortsätter den 22-åriga dansaren. Målet är att gå vidare och dansa bland de 48 bästa paren. Vi ser fram emot att få njuta av att dansa och ha roligt på internationellt golv, meddelar hon.

Även Joakim Rosendahl och partnern Stine Overgård Andersen är taggade.

- Vi har landat i Polen och precis kommit till hotellet. Eftersom det är vårt första EM i standard så är målet att dansa oss vidare till 48-rundan. Och utöver det ser vi fram emot en fantastisk helg, berättar Joakim.

Samtliga danser i grenen har en hög teknisk svårighetsgrad och paren bedöms utifrån kriterier som musiktolkning, koreografi och presentation, parkänsla och färdigheter inom paret samt just teknisk färdighet. Konkurrensen är stenhård och varje sekund på tävlingsgolvet är viktig.

- Alla är där och det ska bli fantastiskt kul! Vi längtar efter att få visa upp vad vi har jobbat på den senaste tiden, avslutar Frida Steffensen.

Foton: Jochen Römling

• wroclaw
  • polen
  • göteborg
  • täby
  • let's dance
  • standarddans
  • europamästerskap
  • em
  • idrott

Svenska Danssportförbundet administrerar all danssport i Sverige och är paraplyorganisation för anslutna dansföreningar. Svenska Danssportförbundet vill på alla nivåer bedriva vår idrott danssport på ett sätt, som utvecklar människor positivt - såväl fysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt.