​VM i 10-dans i kinesiska Chengdu

En lång resa väntar de svenska mästarna i 10-dans, Dawid Kaleta och Frida Steffensen. På lördag ska de dansa världsmästerskapen i 10-dans i kinesiska Chengdu, där representerandes de svenska färgerna.

Paret, som till vardags är hemmahörande i Göteborg representerar nationellt storklubben GED, Team Gothenburg Elite Dance. Efter att i januari månad tagit hem svenska mästartiteln i 10-dans som genomfördes som en del av SM-veckan i Örebro väntar nu världsmästerskapet i disciplinen. I 10-dans tävlar paren i bägge discipliner som sammataget utgör 10-dansen, Standard och Latin. De fem standarddanserna är Vals, Tango, Wienervals, Slow Foxtrot och Quickstep och de fem latindanserna utgörs av Samba, Cha-cha, Rumba, Paso-doble och Jive.

För Dawid och Frida blir helgens mästerskap det tredje världsmästerskapet i 10-dans som de tävlar för Sverige. Senast paret representerade Sverige på VM i 10-dans var i fjol då de slutade på en 29 plats då i Lettlands huvudstad Riga. Till kinesiska Chengdu förväntas ett 30-tal par åka för att göra upp om mästerskapsmedaljerna under helgen. Följ paret via Svenska Danssportförbundets Facebooksida för uppdateringar under helgen.

Text: Dennis Mohammad

Foto: Jochen Römling (Beauty - in - frames)

• 10-dans
  • standard