Tipsa Valberedningen inför Årsmötet 2018

Tipsa valberedningen!

Att engagera sig i Svenska Downföreningen är en möjlighet att göra skillnad. Vi är en aktiv röst i samhällsdebatten och bedriver påverkansarbete med målsättning att sprida kunskap och verka för full delaktighet och självbestämmande för personer med Downs syndrom.En central uppgift är också att skapa aktiviteter för gemenskap samt kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan medlemmarna.

Det finns många sätt att engagera sig i Svenska Downföreningen. Ett av dem är att vara med i vår styrelse.Styrelsens uppdrag är framför allt strategiskt; att se till att föreningen uppfyller sitt syfte och är livaktig på lång sikt. Som medlem i styrelsen har man möjlighet att påverka och driva utvecklingen av vår förening och därmed göra skillnad såväl för våra medlemmar som i samhället.

Valberedningen kommer i år att föreslå en styrelse bestående av 7 stycken ledamöter. Fyra av ledamöternas mandattider löper ut 2018 och två av dessa poster är vakanta inför perioden 2018-2019. Varje ledamot har bland annat ett särskilt ansvar för ett eller flera verksamhetsområden i föreningen. Vilka områden styrelsen arbetar med bestäms på årsmötet.

Styrelsen träffas 4-5 gånger om året och har däremellan telefonmöten. Styrelsearbetet är ideellt och inget arvode utgår. Omkostnader för resor, kost, logi ersätts i samband med t ex styrelsearbete.

Du kan nominera dig själv eller någon annan (personen måste ha godkänt nomineringen). Tänk också på att det inte behöver vara en förälder utan att andra personer med någon slags anknytning till Downs syndrom kan bidra mycket med sina perspektiv.

Vi behöver kontaktuppgifter till personen som nomineras samt gärna några rader om hans/hennes kompetens eller intresseområden.

Vill du veta mer eller nominera dig själv eller någon annan? Hör av dig till valberedningen på följande mailadress:

val@svenskadownforeningen.se

Välkommen att höra av dig till oss!

Valberedningen,

Ulrika Frisk