Debatt: Är inte digital delaktighet lika viktig för alla, Ekström?

Nyhet   •   Feb 12, 2020 09:14 CET

Måste personer med intellektuell funktionsnedsättning skriva in sig på förskolan för att kunna utveckla digital kompetens. Det frågar företrädare för Riksförbundet FUB, Svenska Downföreningen, Autism- och Aspergerförbundet med flera, med anledning av att utbildningen anpassad it vid Mora Folkhögskola är nedläggningshotad.

I förskolans nya läroplan slår man fast att barnen ska ges ”förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen”.

För vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF), och särskilt de personer som inte kan läsa och skriva, är denna möjlighet allt annat än självklart. I synnerhet om man har IF i kombination med andra diagnoser som till exempel autism eller tvångssyndrom (OCD). Undersökningen ”Svenskarna med funktionsnedsättning och internet” visar att merparten av personer som har gått i särskolan saknar digital kompetens.

Läs hela debattartikeln som vi tillsammans med sju andra parter har undertecknat och som publicerat i Dagens Samhälle idag.

Kommentarer (0)

Kommentera