En lång rad udda sockor!

En lång rad udda sockor!

I samband Världsdagen för Downs syndrom bjuder Svenska Downföreningen Västmanland in allmänhet, skolor och förskolor att delta i en interaktiv installation på Västerås Konstmuseum.

Den 16 – 21 mars kommer en tvättlina sitta uppe på i museet där små och stora besökare kan hänga upp udda sockor som man tagit med sig hemifrån. Detta som ett sätt att stå upp för allas unika och lika värde och rättigheter. Vi i föreningen hoppas att tvättlinan kommer bli fylld av sockor i många olika färger och mönster som en symbol för mångfald och jämlikhet.

Den 21 mars välkomnar vi media att komma och se resultatet av installationen och träffa ordföranden i nystartade Svenska Downföreningen Västmanland, Marthe Hilmarsen, som finns på plats på museet mellan klockan 12.00-13.30.

Lokalavdelningen har skapats på initiativ av föräldrar till barn med Downs syndrom här i länet. Vi hade vårt första årsmöte i februari och manifestationen på Västerås Konstmuseum är vårt första officiella evenemang.

Världsdagen för Downs syndrom (även känd som ”rocka-sockorna-dagen) firas just den 21/3 eftersom syndromet innebär att man har tre exemplar av kromosom nr 21. Kromosomer ser ut som små kryss, precis som sockor som paras ihop med hälarna mot varandra. Därför kan man denna dag ”rocka sockor” för att hylla olikheter. Att bidra till vår ”sock-installation” blir ännu ett sätt att göra detta!

Läs mer på https://rockasockorna.se

Varmt välkomna den 21 mars, anmäl gärna om ni kommer till Marthe Hilmarsen, tel:  0706-168070

Om Svenska Downföreningen:
Svenska Downföreningen ökar kunskapen om Downs syndrom och driver påverkansarbete för full delaktighet och självbestämmande. Vi ger personer med Downs syndrom och deras familjer en plattform där de kan göra sina röster hörda och skapar möjligheter för aktiviteter, möten och gemenskap.
Föreningen är ideell och rikstäckande med lokala avdelningar.