450 mil på cykel med epilepsi

Den 10 juni hoppar Kee Ahnström upp i sadeln och trampar 450 mil genom Europa, från Norrtälje med slutstation Rom. Det är inte vilken cykeltur som helst. Kee har epilepsi sedan treårsåldern och opererades när han var 15 år. Trots det har han fem anfall varje dag, men det hindrar honom inte från fysiska och mentala utmaningar.

-  När jag ger mig ut brukar jag oftast vara anfallsfri.  Jag cyklar, äter, sover och har det bra, säger Kee Ahnström, som tycker att man ska förverkliga sina drömmar.

Han har en särskild logo ”Realize your dreams”, med en illustrerad apa som har ett plåster på huvudet, kanske för att visa att man får ta hand om problem om och när de uppstår, inte leva med oron för att de ska dyka upp.

Han har tidigare gjort äventyrsturer, t ex cyklat från Prag till Venedig och det gick fint. Kee vill visa att epilepsi inte behöver betyda begränsningar i livet, att man har ett eget ansvar och kan påverka sitt liv och försöka stärka sin självkänsla och öka sin livskvalitet genom utmaningar av olika slag.

-  Mina föräldrar har alltid varit tillåtande och uppmuntrande, vilket gjort att jag har blivit öppen och trygg. Jag vill förmedla till föräldrar som har barn med epilepsi att de inte ska vara så oroliga, låt barnen pröva sin väg, stötta dem i det de vill göra. Det har mina gjort.

Sommarens cykeltur går genom Sverige, Norge (där han passar på att bestiga Galdhöpiggen, Norges högsta fjäll), Skottland, Irland, England, Frankrike och slutligen Italien dit han kommer i slutet av augusti. Genom denna äventyrsresa vill Kee också att epilepsi ska få uppmärksamhet när det gäller behovet av mer forskning. Han vill samla in pengar till Stiftelsen Epilepsifonden och uppmanar alla som vill, att bidra till detta.

-  Jag har levt med epilepsi i 27 år och jag tycker fortfarande att folk i allmänhet har för lite kunskap om epilepsi, det vill jag också uppmärksamma, säger Kee Ahnström.

-  Stiftelsen Epilepsifonden och Epilepsiförbundet stödjer Kees cykeltur och hoppas att den ska inspirera flera till en livsbejakande inställning och mer uppmärksamhet till epilepsiforskning. Den som vill kan följa äventyret på förbundets facebooksida, säger Börje Vestlund, förbundsordförande.