Integrationsprojekt från Umeå medverkar på EU-konferens i Jönköping

I skatehallen i Umeå provar en man på att åka skateboard, men ibland vill den inte göra som man vill. Foto: In i Umeå

Projektet In i Umeå  är ett av fyra EU-finansierade integrationsprojekt från hela landet som medverkar på Europeiska integrationsfondens årliga konfernes i Jönköping den 15 september. Årets tema för konferensen är interkulturell och interreligiös dialog.

In i Umeå arbetar för att göra föreningslivet i Umeå mer öppet och tillgängligt för nyanlända invandrare.

– Vi visar att föreningslivet kan göra mycket för integrationsprocessen i samhället, säger Somayeh Bozaghian som arbetar i projektet. De mötesplatser vi format med fokus på aktiviteter har skapat glädje och delaktighet hos föreningsaktiva och nyanlända vuxna och ungdomar. Mötesplatserna är ett första steg som väcker intresse för fortsatta möten. Det är något In i Umeå tar till vara och utvecklar i samråd med alla som vill vara med.

– I Jönköping hoppas vi få möjlighet att sprida en del av våra goda erfarenheter men också på att få nya idéer som kan förbättra vårt arbete, säger Somayeh Bozaghian.

Interkulturell och interreligiös dialog löser konflikter
Vi lever i en globaliserad värld vilket öppnar upp både för möjligheter och utmaningar. Det finns många olika kulturer representerade i Sverige och det leder till glädje och rikedom men också till missförstånd och konflikter. Är interkulturell och interreligiös dialog lösningen på detta?

Den frågan försöker vi besvara på konferensen i Jönköping den 15 september. Dagen varvas med berättelser, diskussioner och reflektioner med personer med stor erfarenhet inom området interkulturell och interreligiös dialog. Läs hela konferensprogrammet på www.esf.se/eif.

Mer information:
Ingela Ceder, Kommunikatör Svenska ESF-rådet, 08-579 171 37