FN-förbundet besöker DR Kongo

Svenska FN-förbundet har sedan flera år ett samarbete med kongolesiska FN-förbundet och har nyligen fått stöd för ett treårigt samarbetsprogram. Det var anledningen till att en liten delegation från Sverige besökte DR Kongo i februari. Vi mötte en organisation med oerhört engagerade och kunniga medarbetare som gör viktiga insatser för sitt land.

Bland allmänheten i landet finns en stor misstro mot FN-styrkorna. Bland annat finns uppfattningen att här kommer ännu fler utlänningar som vill skövla landet och utöva våld mot befolkningen. Kongolesiska FN-förbundet gör enorma insatser i media och genom seminarier riktade till nyckelpersoner samt genom arbete i skolor och universitet för att informera om FNs fredsstyrka MONUCs verksamhet. Man ordnar också sk. Peoples Forum, en sorts medlingar ute i byarna för att övervinna lokala konflikter och kunna gå vidare i fred.

Marianne Andersson (Ordinarie ledamot i Svenska FN-förbundets styrelse) fick tillfälle att tillsammans med kongolesiska FN-förbundets ordförande Cissa wa Numbe göra ett par radiointervjuer och en TV-intervju som sändes i hela landet. Vi deltog dessutom i invigningen av FN-klubbar vid två universitet och vid ett seminarium där MONUC informerade om sitt svåra arbete. Bara det att vägarna är urusla och ofta oframkomliga gör uppdraget svårt. Vi mötte också MONUCs chef för Public Information Office i Bukavu och Svenska ambassaden som båda visade stor uppskattning för FN-förbundets arbete.

Mellan Kinshasa och Bukavu åkte vi med MONUCs plan. Det var en fascinerande upplevelse att landa vid MONUCs flygbas och att se tältlägren där de olika landkontingenterna bor i stora tältläger. I Bukavu besökte vi också Panzi-sjukhuset som är mycket känt i Sverige. Sjukhuset behandlar kvinnor som utsatts för extremt sexuellt våld. Man åker också ut i regionen för att leta upp offren och kanske hjälpa de lindrigaste på plats. I detta arbete deltar också kongolesiska FN-förbundet. De når långtifrån alla och omfattningen av våldet är närmast ofattbar.

Innan vi reste hemåt hann vi också delta i ett seminarium för lärare och skolledare som representerade en stor mängd skolor i och kring Bukavu. De fick genom FN-förbundet utbildning i och tillgång till material om barns rättigheter. Materialet används redan i uppemot 80 skolor i DR Kongo och är mycket uppskattat av både lärare och av skolmyndigheterna i flera provinser som helhjärtat stödjer denna satsning.

Jonas Wikström

• Bistånd