150 000 skolmåltider tack vare etiskt kaffe

Barista Fair Trade Coffee har gjort det möjligt för FN att servera över 150 000 måltider till barn i etiopiska skolor.

Kafékedjan Barista Fair Trade Coffee, som har varit engagerad i FN-förbundets kampanj ”Skolmat blir kunskap” sedan 2006, har bekostat över 150 000 måltider i etiopiska skolor. Att fattiga barn får mat gör att föräldrar skickar sina barn till skolan.

Hand i hand med Baristas engagemang för fattiga barn går omsorgen om kaffeleverantörerna.

– Min inställning är att insikten om förhållandena i vår omvärld måste påverka även människors val av fikaställe. En grundläggande princip är att behandla producenter i tredje världen med respekt och att producera kaffe på ett hållbart sätt, säger Björn Almér, grundare och VD för Barista.

– FN är beroende av bidrag från regeringar, organisationer, företag och enskilda. Baristas insatser för FN:s skolmatsprogram ger många barn, inte minst flickor, chans till en bättre start i livet. Att Barista nu får allt fler stamgäster ger omedelbar effekt på skolmatsverksamheten i Etiopien, säger Jonas Nyström, kampanjansvarig hos Svenska FN-förbundet.

Alla Baristas kaféer i Sverige, från Umeå i norr till Malmö i söder, sponsrar minst en skolklass i Etiopien. Varje gång en stamgäst fikar skänker Barista 2 kronor till en skolmåltid i Muka Dhera i Etiopien. En fika ger en skolmåltid och hittills har man passerat 500 måltider per dag.

Bifogad artikel om Barista Fair Trade Coffee samt bilder får användas fritt. För foton ange ”Fotograf: M. Oliveras”. Björn Almér nås på telefon 0708-37 57 07.

Läs mer på www.fn.se/skolmat och www.baristafairtrade.com.

Svenska FN-förbundet driver kampanjen ”Skolmat blir kunskap” som samlar in pengar till skolluncher i fattiga länder. Målet är minskad fattigdom i världen och att fler barn får möjlighet att gå i skolan. Insamlade medel kanaliseras genom FN:s världslivsmedelsprogram, WFP.

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens första etiska coffee shop-koncept och har 13 enheter från Umeå i norr till Malmö i söder. Allt som serveras är Rättvisemärkt och ekologiskt. Barista är partner i FN-förbundets kampanj Skolmat blir kunskap sedan starten 2006 och har vid två tillfällen besökt skolan i Muka Dhera i Etiopien där 91 procent av områdets barn nu går i skolan. Baristas Stammiskort är gratis och Barista donerar 2 kronor till FN oavsett vad man köper. Barista säljer också tablettaskar till förmån för FN-kampanjen.

Vill man stödja ”Skolmat blir kunskap” kan man ge ett bidrag på www.fn.se eller betala till Plusgiro 90 00 79–5. Man kan också bli månadsgivare via hemsidan

• Bistånd

• barista fair trade coffee
  • ”skolmat blir kunskap”