Årets FN-vän är Yasmine Sherif

Svenska FN-förbundets utmärkelse Årets FN-vän 2017 går till författaren och FN-medarbetaren Yasmine Sherif. Sherif, som har ägnat 25 år åt humanitärt arbete i olika FN-organisationer, är i dag chef för den globala fonden Education Cannot Wait, ECW, i FN i New York. Yasmine Sherif får priset dels för sitt mångåriga engagemang i humanitära frågor, dels för sina ansträngningar att verka för reformering av FN-organisationen.

– Yasmine Sherif påminner oss om att FN måste ha ett mänskligt ansikte och att organisationen måste förändras för att sätta människors behov i centrum, säger Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic.

Motiveringen lyder: ”Årets FN-vän har arbetat för FN i 25 år. Hon har tjänstgjort i New York och Genève och haft uppdrag för världsorganisationen i en rad länder. Ofta har det handlat om att ge kvinnor och barn i krig en möjlighet att tro på framtiden. Hon tror på FN, men ser också behov av förändring och försöker uppmärksamma olika möjligheter. Som ett led i detta har hon bland annat skrivit en bok om sina år i humanitetens tjänst. Årets FN-vän har ägnat en stor del av sitt liv till att arbeta för en bättre värld och ett bättre och starkare FN. Tack vare sitt stora engagemang har hon åstadkommit mycket.”

Utmärkelsen Årets FN-vän instiftades av Svenska FN-förbundet 2005 och går till en person eller organisation i Sverige som har verkat till stöd för FN och FN-tanken. Utmärkelsen delas ut vid FN-förbundets årliga seminarium inför FN-dagen som hålls i Grünewaldsalen i Stockholms konserthus (ingång Kungsgatan 43). Seminariet startar kl 10.00.

Yasmine Sherif nås på mobiltelefon +1 917 436 58 46.

Fullständigt program för fredagens seminarium finns på https://fn.se/wp-content/uploads/2017/10/FN-och-Jemen.pdf.