Abdulalim från Gotland vill dela sin dröm med fler

Abdulalim Alkatea från Romakloster på Gotland vill dela sin dröm om en bättre värld med andra. Därför är han affischnamn i Svenska FN-förbundets landsomfattande kampanj för att FN:s globala mål ska nås.

Abdulalim Alkatea från Romaklosterär ordförande i Gotlands FN-förening. Abdulalim är en av många aktiva i den svenska FN-rörelsen som har inspirerats av höstens toppmöten i FN-högkvarteret i New York. Tillsammans med fyra andra engagerade medlemmar medverkar han i en ny kampanj från Svenska FN-förbundet som under rubriken ”Dela vår dröm” vill få fler att sluta upp i arbetet för att nå de globala målen för hållbar utveckling.

"Jag är själaglad över att få vara med och verka för en rättvis och fredlig värld. Ingen ska behöva utsättas för krig eller förföljelser. Svenska FN-förbundet gör ett fantastiskt arbete och jag är glad över att kunna var med och bidra. Varje insats är viktig”, säger Abdulalim Alkatea som i kampanjen presenteras som ”rättvisekämpe”.

Den landsomfattande kampanjen ”Dela vår dröm” startar på FN:s internationella dag för flickor den 11 oktober. Kampanjen pågår till den 31 december och syftar till att öka stödet för det globala samarbetet i FN. Förbundet efterlyser också snabbare och skarpare åtgärder från FN:s medlemsländer för att klara bland annat klimatmålen. Även Sverige måste dra sitt strå till stacken.

- Medlemmar och aktiva i hela landet är ryggraden i FN-rörelsen. Därför är vi glada över att Abdulalim Alkatea är med och representerar det engagemang som finns över hela landet – och pekar på att ännu fler är välkomna i arbetet för en bättre värld, säger Petra Hallebrant, generalsekreterare i Svenska FN-förbundet.

Kampanjbild på Abdulalim Alkatea bifogas.

Kontaktuppgifter:

Abdulalim Alkatea, ordförande i Gotlands FN-förening, telefon 076-924 52 23

Pekka Johansson, pressekreterare Svenska FN-förbundet, telefon 073-374 62 84

Hela kampanjen finns på https://fn.se/delavardrom/.