Bakläxa för FN i fallet Anders Kompass

Den oberoende FN-utredningen om misstänkta sexuella övergrepp i Centralafrikanska republiken presenterade sitt betänkande i New York på torsdagen. Utredningen riktar kritik både mot bristande samordning av FN:s arbete mot sexuella övergrepp och mot behandlingen av FN-svensken Anders Kompass som enligt utredningen inte överskred sina befogenheter när han informerade franska myndigheter om misstänkta övergrepp.

– Att Anders Kompass frias från anklagelser om överträdelser är en seger för FN-principen om nolltolerans mot sexuella övergrepp. FN-chefen Ban Ki-moon måste nu följa uppmaningen att bättre samordna FN:s arbete mot dessa övergrepp och säkra att utredningen får konsekvenser för berörda, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Utredaren Marie Deschamps menade också vid pressträffen i New York att behandlingen av Kompass har fått konsekvenser för arbetsmotivationen hos FN:s personal – konsekvenser som måste repareras.

– Anders Kompass har försvarat viktiga FN-principer om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet och samtidigt påvisat behovet av större öppenhet och transparens i FN-systemet. Det är en viktig signal från den oberoende utredningen att FN-medarbetare måste kunna larma om misstänkta missförhållanden utan att drabbas av repressalier, säger Aleksander Gabelic.

Svenska FN-förbundet betonar vikten av att också FN:s medlemsländer står bakom de värden som den oberoende utredningen framhåller.

– Möjligheten att agera mot missförhållanden måste försvaras. Kompass arbete förtjänar stöd av alla regeringar som förespråkar ett öppet och transparent FN. Sverige bör i linje med den feministiska utrikespolitiken återkomma med egna initiativ i frågan som också handlar om ett modernt ledarskap i FN, säger Aleksander Gabelic.

Aleksander Gabelic nås på telefon 070-770 04 18.

Anders Kompass tilldelades i höstas utmärkelsen Årets FN-vän 2015 av Svenska FN-förbundet för att ha stått upp för FN:s nolltolerans mot sexuella övergrepp.