Bra om kärnvapnen, Bildt – men kräv mer av Nato

Nya svenska initiativ på nedrustningsområdet är ett välkommet inslag i Utrikesdeklarationen, men Carl Bildt måste ställa hårdare krav på USA och Nato, säger Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic.

Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic välkomnar inför vårens förhandlingar om icke-spridningsavtalet utrikesminister Carl Bildts initiativ på kärnvapenområdet i såväl Utrikesdeklarationen som i New York Times för två veckor sedan. Gabelic menar dock att Bildt borde gå längre i sina krav gentemot USA och dess allierade i Nato.

– Att Bildt lyfter fram nedrustningspolitiken, de taktiska kärnvapnen och Rysslands ansvar är bra. Men han borde också våga ställa kravet att USA utan dröjsmål drar tillbaka sina taktiska kärnvapen från fyra EU-länder, där de i strid med icke-spridningsavtalet kan användas på europeiska stridsflygplan, säger Aleksander Gabelic.

Gabelic noterar också att det rekordlåga svenska truppbidraget till operativt FN-ledda fredsfrämjande insatser inte berörs i Utrikesdeklarationen. FN-förbundet kräver att åtminstone hälften av den svenska utlandsstyrkan ska finnas i sådana insatser.

FN och Förenta Nationerna omnämns 10 gånger i årets utrikesdeklaration. Motsvarande siffror för åren 2007 till 2009 var 16, 24 och 7 gånger.

• carl bildt
  • usa