Caroline från Västerås vill dela sin dröm med fler

Caroline Slotte från Västerås vill dela sin dröm om en bättre värld med andra. Därför är hon affischnamn i Svenska FN-förbundets landsomfattande kampanj för att FN:s globala mål ska nås.

Västeråsbon Caroline Slotte är vice ordförande och kassör i Västerås FN-förening. Tillsammans med fyra andra engagerade medlemmar medverkar hon i en ny kampanj från Svenska FN-förbundet som under rubriken ”Dela vår dröm” vill få fler att sluta upp i arbetet för att nå de globala målen för hållbar utveckling.

" Det känns fruktansvärt att barn i fattiga länder ska gå hungriga till skolan, eller inte kunna gå till skolan alls. Men det går att förändra. Genom projekt Skolmat är jag med och arbetar för att fler barn ska ha möjlighet att få en utbildning. Det känns bra”, säger Caroline Slotte som i kampanjen presenteras som ”jämlikhetskämpe”.

Den landsomfattande kampanjen ”Dela vår dröm” startar på FN:s internationella dag för flickor den 11 oktober. Kampanjen pågår till den 31 december och syftar till att öka stödet för det globala samarbetet i FN. Förbundet efterlyser också snabbare och skarpare åtgärder från FN:s medlemsländer för att klara bland annat klimatmålen. Även Sverige måste dra sitt strå till stacken.

- Medlemmar och aktiva i hela landet är ryggraden i FN-rörelsen. Därför är vi glada över att Caroline Slotte är med och representerar det engagemang som finns över hela landet – och pekar på att ännu fler är välkomna i arbetet för en bättre värld, säger Petra Hallebrant, generalsekreterare i Svenska FN-förbundet.

Kampanjbild på Caroline Slotte bifogas.

Kontaktuppgifter:

Caroline Slotte, vice ordförande och kassör i Västerås FN-förening, telefon 076-190 77 84

Pekka Johansson, pressekreterare Svenska FN-förbundet, telefon 073-374 62 84

Hela kampanjen finns på https://fn.se/delavardrom/.