FN-arbete mot sexuella övergrepp måste få länders stöd

Nolltolerans mot sexuella övergrepp av FN-personal, en aktiv generalsekreterare och en ny hemsida med statistik över missförhållanden visar att FN tar problemet på allvar. Medlemsländerna måste ge FN sitt fulla stöd i arbetet för att skydda utsatta kvinnor och barn – och straffa förövarna, säger Svenska FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic med anledning av Uppdrag gransknings reportage om FN-personals uppträdande i Kongo.

FN och dess fredsfrämjande missioner gör viktiga insatser för miljoner kvinnor och barn varje dag. Bilden förmörkas av återkommande rapporter om sexuella övergrepp av FN-personal i fält. Problemet uppmärksammas av SVT:s Uppdrag granskning på onsdag kl 20.00.

– Det är bra att medierna, frivilligorganisationer och FN självt uppmärksammar problemet. Världsorganisationen har under senare år tagit flera initiativ mot missförhållandena, men regelverket måste få genomslag också i varje enskild FN-insats. Inte minst måste medlemsländerna ge FN sitt stöd för att upprätthålla nolltoleransen mot sexuella kontakter mellan FN-personal och civilbefolkning, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Såväl Kofi Annan som hans efterträdare Ban Ki-moon har aktivt drivit frågan om nolltolerans sedan anklagelser framförts om att FN-personal gjort sitt skyldig till sexuella övergrepp i just Kongo 2004. FN lanserade i slutet av december en webbsida som redovisar statistik över anklagelser och utredningar om sexuella övergrepp under åren 2007-2009: http://cdu.unlb.org/.

– Höga krav måste ställas på FN-soldater i fält. I 14 av 17 fredsfrämjande FN-missioner finns en enhet för uppförande- och disciplinfrågor. Medlemsländerna måste i högre grad samarbeta med FN både i New York och i de egna länderna. Personal som missköter sig måste straffas och inte kunna komma ifråga för FN-uppdrag, säger Aleksander Gabelic.

Läs mer om FN:s arbete mot sexuella övergrepp av FN-personal i fält.

• fn-personal
  • sexuella övergrepp