Journalistseminarium: Mänskliga rättigheter i motvind

FN varnar för att de mänskliga rättigheterna hotas. I Europa sätts media, civilsamhället och rättsstatens principer under press av auktoritära krafter. Samtidigt ifrågasätts FN:s arbete med att granska medlemsstaternas efterlevnad av olika rättighetsdokument, även i Sverige.

Svenska FN-förbundet inbjuder i samarbete med UD:s internationella presscenter till ett frukostseminarium för journaliststudenter och verksamma journalister om utmaningarna för de mänskliga rättigheterna, förutsättningarna för FN att granska medlemsstaterna och Sveriges arbete för mänskliga rättigheter globalt och på hemmaplan.

Vi ger en översiktlig bild av FN:s övervakningsarbete och tittar närmare på turerna kring vårens förhör med Sveriges regering i FN:s rasdiskrimineringskommitté som skildrades på många olika sätt i sociala och traditionella medier. Sveriges ambassadör för mänskliga rättigheter Annika Ben David berättar om regeringens prioriteringar på MR-området. Avslutningsvis ges tillfälle att ställa frågor om FN:s arbete för att främja mänskliga rättigheter och om civilsamhällets roll.

Seminariet är en del av FN-förbundets program under FN-veckan den 17-24 oktober: https://fn.se/aktuellt/fn-rorelsen/fn-veckan-2018-en-stark-svensk-rost-i-fn/.

08.30 Kaffe och smörgås
08.45 Välkomsthälsning och presentation av dagens program
08.50 Annika Ben David, Sveriges ambassadör för mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer: Så främjar Sverige mänskliga rättigheter
09.10 Ellie Al-Kahwati, handläggare för mänskliga rättigheter, Svenska FN-förbundet: FN:s övervakning av mänskliga rättigheter
09.30 Förhöret med Sverige i FN:s kommitté mot rasdiskriminering. Per Olsson Fridh, statssekreterare på Kulturdepartementet, berättar om regeringens förberedelser och rapport. Ellie Al-Kahwati berättar om FN-förbundets framtagande av en parallell rapport till kommittén.
10.15. Frågor och reflektioner
10.30 Avslutning

Tid: torsdagen den 18 oktober kl 08.30-10.30
Plats: UD:s internationella presscenter, Fredsgatan 6, Stockholm

Välkommen med din anmälan till Svenska FN-förbundets pressekreterare Pekka Johansson på e-postadress pekka.johansson@fn.se eller telefon 073-374 62 84.