Välkommet utspel om Asks barnäktenskapslag

Sverige fick den 1 juli 2014 efter ett omfattande utrednings- och remissarbete under dåvarande justitieminister Beatrice Ask (M) en ny lag mot barn- och tvångsäktenskap. Liberalerna, som röstade för lagen, kräver nu genom partiledaren Jan Björklund att den ändras så att inte äktenskap ingångna utomlands med personer under 18 ska kunna erkännas i Sverige. Svenska FN-förbundet välkomnar utspelet.

– Svenska FN-förbundet samlade redan 2012 ett nätverk mot barnäktenskap med kravet på ett totalförbud som gemensam nämnare. Att den nya lagen är otillräcklig visar inte minst situationen för unga nyanlända. Vi välkomnar alla initiativ som kan bidra till att täppa till kryphålen i lagen mot barn- och tvångsäktenskap, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

I FN-förbundets nätverk mot barnäktenskap ingår Svenska kyrkan, en rad tjej- och kvinnojourer och flera andra organisationer. Nätverkets senaste utspel kan läsas här.