Beats not bombs - Hiphop mot vapenexport

Pressinformation från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, 23 mars 2011

Den 1 april ställer sig hiphopartisten Houman Sebghati på scen på Södra Teaterns Kägelbana i Stockholm till förmån för kampen mot svensk vapenexport. Konserten genomförs i samarbete med Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen som samtidigt lanserar en kampanj för att stoppa svensk vapenexport till diktaturer.

– Vårt land säljer vapen till USA, som sedan används i Irak. Sverige kringgår reglerna för vapenexport på ett effektivt sätt. Det är en angelägen fråga, även för min publik, säger Houman Segbhati.
Den svenska vapenexporten har ökat med 350 % sedan 2001 och en ny sammanställning av Svenska Freds visar att svenskar säljer mest vapen i världen, räknat per person.
– Sverige säljer idag vapen till varannan diktatur i Nordafrika och Mellanöstern. Istället för att beväpna förtryckarna borde Sverige stå på demokratidemonstranternas sida, säger Anna Ek, ordförande i Svenska Freds.
Spelningen är en markering från artistens sida som har släppt skivor sedan 1999. Den nya plattan Alkemisten innehåller debuten "Tankarnas Gränder" som finns nymastrad på Alkemisten som bonus-CD. Med sig på scen har Houman slagverkaren Omar Joof, DJ Lastword och rapparen Finess. Som special support finns vi en hel line-up av svenska hiphopartister, så som Sidewalk, Rapper Ted, Eboi och Carlito.

Mer information:
Kontakta Rolf Lindahl, 08-55 80 31 83, rolf.lindahl@svenskafreds.se eller info@houman.nu
Svenska Freds
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen är en förening för människor som är övertygade om att konflikter kan lösas utan våld och att krig kan förebyggas genom samarbete, ekonomiska medel och diplomati. Vi arbetar för hållbar fred genom att sprida kunskap, bilda opinion och påverka politiker. Svenska Freds är partipolitiskt och religiöst obundet. Vi bildades 1883 och en av grundarna, KP Arnoldson, fick Nobels fredspris. Svenska Freds har ca 5500 medlemmar. Vi är Sveriges största och världens äldsta fredsförening.
www.svenskafreds.se
Houman Segbhati
Houman Sebghati har släppt sju skivor (mixtapes och officiella släpp). Han drev för tre år sedan sin egen radioshow på SR Metropol och föreläser nu i skolor. I januari sändes hans föreläsning kallad "Vad är nuet?" på Kunskapskanalen tre gånger. Houman har samarbetet med bland andra Swingfly, Dogge, Promoe och Daniel Lemma. P3:s musikjournalist Mats Nileskär har förklarat Houmans tidiga alster som "kult" och hans senaste skiva "Alkemisten" blev väl omskriven av Dagens Skivas Karin Lillebroända så väl som Gaffas Ametist Azordegan. "Bästa svenska hiphop på länge" och "mer genuint än så här kan det knappast bli" löd citaten från de två recensenterna. För 2011 planeras just nu en turné av Världskultur och 2010 avslutades med fina spelningar i Stockholm, bl.a. stora scenen på Berns.
www.houman.nu