Öka stödet till de demokratiska krafterna i Norra Kaukasus!

Idag är det World Chechnya Day och runtom i världen hålls manifestationer för att minnas de ca 500 000 tjetjener som 1944 deporterades av Stalin till Sibirien. Men manifestationerna hålls också för att symbolisera den tystnad som omvärlden visat inför krigen i Tjetjenien.

Under de senaste 15 åren har två krig rasat i Tjetjenien med många dödsfall och skadade civila som följd. Men det är inte bara republiken i Norra Kaukasus som drabbats, även det ryska samhället är starkt påverkat av krigen.

Organisationen Tjetjeniens Mödrar är en av många människorättsorganisationer som arbetar för fred och demokrati i Norra Kaukasus. Svenska Freds och Tjetjeniens Mödrar har samarbetat sedan 2005 och just nu är de på besök i Stockholm.

– För människorna i Tjetjenien är vetskapen om att omvärlden stöder deras arbete och modiga ställningstagande för fred och mänskliga rättigheter oerhört viktig. Den svenska regeringen måste fortsätta och förstärka sitt stöd för de människor som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Norra Kaukasus. Vi är väldigt glada över det stöd som Sverige ger varje år, men vi är också övertygade om att mer kan göras, säger Paulina Kluge, politisk sekreterare på Svenska Freds.

Formellt avslutades ”antiterroristoperationen” i Tjetjenien våren 2009. Bilden som sedan dess har förmedlas är att situationen i delrepubliken är normaliserad. Bombdådet för en månad sedan på Domodedovo-flygplatsen i Moskva blev en smärtsam påminnelse om att det fortfarande pågår ett krig i landet. I verkligheten befinner sig stora delar av södra Ryssland i ett lågintensivt krig som sällan syns varken i rysk eller internationell media.

– Vi tar avstånd från alla former av attacker och våldsdåd. När terrorattentat som det i Moskvas tunnelbana i mars förra året, eller på flygplatsen i januari sker målar media gärna upp en bild som säger att alla människor från Kaukasus är terrorister. Det är därför oerhört viktigt att även visa på det fredliga arbete för demokrati och mänskliga rättigheter som individer och organisationer i Kaukasus faktiskt utför, säger Anna Ek, ordförande i Svenska Freds.

Paulina Kluge, politisk sekreterare för demokratifrågor i Ryssland
tel: 0707-634856
Anna Ek, ordförande
tel: 0709-540513

Madina Magomadova, ordförande i Tjetjeniens Mödrar, kan kontaktas via Paulina Kluge.