Svenska Freds i Almedalen 2011: Fredsfik och Säkerhetspolitiskt sommartorg

Svenska Freds är på plats i Almedalen även det här året. Här följer en sammanställning av de arrangemang vi är med på. Det blir seminarier och debatter under Säkerhetspolitiskt sommartorg, samt Svenska Freds mobila fredsfik som bjuder på kaffe och fredsprat. Vi tror också att det eventuellt kan komma en och annan överraskning också...
Håll utkik på vår blogg, på vår sida på Facebook och följ oss på Twitter så missar ni inget!
http://twitter.com/svenskafreds http://www.svenskafreds.se/blogghttp://www.facebook.com/svenskafreds

SÄKERHETSPOLITISKT SOMMARTORG
Plats: Antons, Restaurang Hamnplan 5, hörnet Hamnplan/Cramérgatan i Visby
http://twitter.com/sommartorg http://www.facebook.com/sakerhetspolitisktsommartorg http://sakerhetspolitisktsommartorg.blogspot.com/
Delta i debatten på Twitter genom att använda #sommartorg

Nytt för i år är att Säkerhetspolitiskt sommartorg, där Svenska Freds deltar, arrangerar Säkerhetspolitiskt försnack. Varje dag före partiledartalen snackar partierna säkerhetspolitik och diskuterar aktuella händelser på Säkerhetspolitiskt sommartorg. Vad är säkerhet? Hur ser vårt försvars- och säkerhetspolitiska läge ut? Vilka är utmaningarna? Hur kan Sverige bidra till fred och säkerhet i vår omvärld?
Söndag 3 juli 18.15-18.45 frågar Christoffer Burnett-Cargill, Svenska Freds tillsammans med Petra Tötterman-Andorff, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet ut Bodil Ceballos från Miljöpartiet.
Torsdag 7 juli 18.15-18.45 frågar Christoffer Burnett-Cargill, Svenska Freds tillsammans med Lena Ag, Kvinna till Kvinna ut Abir Al-Sahlani från Centerpartiet.
Fredag 8 juli 18.15-18.45 frågar Christoffer Burnett-Cargill, Svenska Freds tillsammans med Lena Ag, Kvinna till Kvinna ut Anna-Lena Sörenson från Socialdemokraterna.
Seminarier som Svenska Freds medverkar i
Måndag 4 juli kl 12:30-13:30
Sveriges relation till diktaturer - handel, bistånd och vapenexport!  Vilken relation ska Sverige ha med icke-demokratier? Kan handel främja vägen mot en demokratisk utveckling? På vilka sätt kan utvecklingssamarbetet bidra till att demokratin stärks? Är det rimligt att Sverige fortsätter sälja vapen till diktaturer?
Medverkande: Maria Leissner, UD. Helena Bjuremalm, Sida. Anna Ek, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen. Haider Ibrahim, Svensk-irakiska handelskammaren.Moderator: Bitte Hammargren, SvD
Arrangeras tillsammans med Sida.

Tisdag 5 juli kl 14-15
Yrke: soldatVärnplikten har varit vilande i ett år och det nya yrket soldat har skapats. 4000 unga ska årligen lockas till en karriär inom Försvarsmakten. Vilka är drivkrafterna och vilka egenskaper krävs hos den som väljer detta unika yrke? Vilka är utmaningarna?
Medverkande: Överste Lars Hammarlund, Försvarsmakten. Unga soldater som gått GMU. Anna Ek, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen. Johanne Hildebrandt, författare, krigsreporter och kolumnist. Moderator: Annika Nordgren-Christensen, Newsmill
Arrangeras tillsammans med Försvarsmakten

Fredag 8 juli kl 9-10
Säkra länder – effektivt bistånd? Säkerhet och utveckling – det ena förutsätter det andra. Men vilka säkerhetsinsatser krävs och hur samspelar de med biståndet? Och hur ser utmaningarna ut i länder präglade av väpnade konflikter och utbrett våld? Finns det ett mervärde för Sverige att agera mer samlat inom säkerhet och utveckling?
Medverkande: Linda Nordin Thorslund, FN-förbundet , Lena Ag, generalsekreterare Kvinna till Kvinna, Pernilla Trägårdh, Sida, Michael Moore, departementsråd och chef för enheten militär förmåga och insatser, Försvarsdepartementet. Moderator: Christoffer Burnett-Cargill
Arrangörer: Svenska FN-förbundet, Kvinna till Kvinna och Sida
Seminarier som Svenska Freds är med och arrangerar
Onsdag 6 juli kl 9.00-10.00
Gör FN världen säkrare?Vårens revolutioner i Mellanöstern har aktualiserat FN:s roll som säkerhetspolitisk aktör. Samtidigt finns många situationer där FN:s medlemsländer inte lyckas samla sig till handling. Vilken är FN:s betydelse för fred och säkerhet idag och om 10 år och vilken roll bör Sverige spela?
Medverkande: Inga-Britt Ahlenius, f.d. undergeneralsekreterare i FN, Maria Abrahamsson, (M), Rolf Ekéus, FN-diplomat.
Arrangeras tillsammans med Svenska FN-förbundet

Torsdag 7 juli kl 10.30-11.30
Where are North Africa and the Middle East heading after the revolutions?How can sustainable peace and democracy be achieved? How will the role of women develop? How can Sweden and the international community contribute? Panel with Azza Kamel, women’s rights activist from Egypt, Ann Linde (S), Karin Enström (M) and others. Moderator: Cecilia Uddén, Sveriges Radio.
Arrangeras tillsammans med Kvinna till Kvinna och Sida

***
Säkerhetspolitiskt sommartorg är ett samarbete mellan ett antal olika aktörer som har säkerhetspolitik i en bred innebörd som gemensam nämnare. Syftet är att lyfta aktuella och viktiga säkerhetspolitiska frågor under Almedalsveckan. 2011 är arrangörerna Försvarshögskolan, Försvarsmakten, FOI, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Röda korset, Svenska freds, Kristna fredsrörelsen, Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet, Sida, Folke Bernadotteakademin, Kvinna till kvinna, Svenska FN-förbundet, Amnesty och Folk och försvar.
För mer information om samarbetet eller om Svenska Freds medverkan i Almedalen, kontakta generalsekreterare Christoffer Burnett-Cargill, 0702-843432

SVENSKA FREDS I ALMEDALEN

Fika för fredSvenska Freds mobila fredsfik ”Fika för fred” tar självklart båten över till Gotland och Visby under Almedalsveckan. Under måndag-onsdag kommer fiket finnas på plats i Visby och bjuda på gratis kaffe,  kakor och fredsprat till besökarna.
Läs mer om fredsfiket här http://svenskafreds.se/fredsfikOch följ bloggen här http://fredsfik.blogspot.com/

Seminarier som Svenska Freds medverkar i utöver Säkerhetspolitiskt sommartorg
Onsdag 6 juli kl. 10:00 - 11:15 Plats: Visby domkyrka, Västra kyrkogatan.
Vad är värt att främja? Ett seminarium om svensk vapenexport, mänskliga rättigheter och utvecklingÄrkebiskop Anders Wejryd samtalar med Carina Hägg (S), Allan Widman (FP) och Anna Ek, Svenska Freds. Moderator: Ulrika KnutssonTeckentolkas
Arrangeras av Svenska kyrkan i samverkan med Sensus

Torsdag 7 juli kl 12:15 – 13:45 Plats: Metodistkyrkan, Adelsgatan 41, Visby
Fredsinsatser, bistånd och vapenexport – främjar eller hämmar de Politik för Global Utveckling?Sveriges Politik för Global Utveckling och EU:s samstämmighetspolitik slår fast att den förda politiken inte ska motverka utveckling i fattiga länder, ändå sker det hela tiden. De flesta erkänner förekomsten av målkonflikter, till exempel när EU:s egna vinstintressen går före tillgången till mat i fattiga länder. Vad vill partierna göra åt de här målkonflikterna? Vilka mekanismer behövs för att förverkliga PGU? Hör riksdagspolitiker diskutera hur de vill utforma framtidens PGU med utgångspunkt i några exempel på målkonflikter, såsom vapenexport och gränsdragning mellan militära insatser och bistånd.
Medverkande: Caroline Szyber (KD), Karin Enström (M), Ann Linde (S), Bodil Ceballos (MP),  Peter Brune Svenska Afghanistankommittén, Anna Ek Svenska Freds, Erik Lysén Svenska kyrkan. Moderator: Lena Ag, Kvinna till Kvinna.
Arrangör: CONCORD Sverige i samarbete med följande medlemsorganisationer: Afrikagrupperna, Diakonia, Forum Syd, IKFF, Kristna fredsrörelsen, Kvinna till Kvinna, LO TCO Biståndsnämnd, Rädda Barnen, Sensus, Svenska Afghanistankommittén, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Svenska Kyrkan, Svenska missionsrådet.

****Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen bildades 1883, är världens äldsta och Sveriges största fredsförening och en av grundarna, KP Arnoldson, fick Nobels fredspris 1908. www.svenskafreds.se
KAMPANJ: Stoppa vapenexporten till diktaturer! Sverige säljer krigsmateriel för miljardbelopp till diktaturer runtom i världen. Detta legitimerar regimerna i dessa länder och motverkar möjligheterna till en demokratisk utveckling. Skriv under uppropet för att stoppa vapenexport till diktaturer på www.demokratikriterium.nu