Svenska Freds på turné för att stoppa vapenexport till diktaturer

Den 6 juni går startskottet på Farsta torg i Stockholm för Svenska Freds sommarturné Fika för fred. Under två månader ska sedan en husbil turnera runt i Sverige och stanna på småstadstorg, festivaler, gågator, badstränder och andra ställen där sommarlediga finns. Vid bussen bjuds på kaffe och möjlighet att prata om fredsfrågor.

– Vi vet att det finns ett stort intresse för våra frågor även bland människor som kanske ännu inte är engagerade i fredrörelsen säger Anna Ek, ordförande i Svenska Freds.  Fredsfiket är ett sätt att nå människor i deras vardag.

Almedalsveckan i Visby, Urkultfestivalen i Näsåker, marknadsplatser i Örebro, Nässjö och Borås är ytterligare några ställen som bussen kommer att stanna på. På plats finns lokala fredsarbetare som delar med sig av sina kunskaper och gärna diskuterar fred och nedrustning.

Sommarturnén är en del i Svenska Freds kampanj för att stoppa vapenexporten till diktaturer. Idag säljer Sverige krigsmateriel för miljardbelopp till diktaturer runtom i världen. Det legitimerar regimerna i dessa länder och motverkar möjligheterna till en demokratisk utveckling.

– Vårt mål är att det ska införas ett så kallat demokratikriterium i reglerna för vapenexporten, som förhindrar vapenexport till diktaturer, säger Anna Ek. Vi vill att Sverige ska vara ett föregångsland i den här frågan.

En central del i kampanjen är ett upprop med insamling av namnunderskrifter. Den är öppen fram till 1 september 2011. Namninsamlingen kommer sedan att överlämnas vid riksdagens öppnande.

På http://www.svenskafreds.se/fredsfik kan du se den preliminära turnéplanen.
Fredsfiket finns på Farsta torg den 6 juni mellan kl 12-15 ca.

För mer information kontakta:
Anna Ek, ordförande, 0709-540513
Sanna Wallin, projektledare 0707-976853