Distrikt Siljan tillfälligt tillbakadraget från Bergvik Skogs FSC®-certifikat

Bergvik Skog har vid ett flertal tillfällen fått klagomål på hur de genomför naturvärdesbedömningar inför planerade avverkningar. Vid certifierarens årliga revisioner och vid uppföljning av klagomål har det konstaterats att brister vid naturvärdesbedömningar har förekommit.

Efter certifierarens (DNV GL) årliga revision 2013 genomförde Bergvik Skog åtgärder för att rätta till situationen, och därmed utfärdades ett förnyat certifikat. DNV GL har i efterhand konstaterat att tillräckliga bevis inte inhämtades innan certifikatet utfärdades. Analys genomförd under februari 2014 visar att brister i implementeringen fanns vid datumet för certifikatets utfärdande. Analysen visar också återkommande brister gällande distrikt Siljan.

Om ett företag fortsätter att göra upprepade misstag riskerar certifikatet att dras in, enligt FSC:s internationella standard som reglerar certifierarnas revision av certifikatsinnehavare.

Den del av certifikatet som gäller skogen i distrikt Siljan är nu tillfälligt tillbakadraget. Det innebär att Bergvik inte längre kan sälja sitt virke från distrikt Siljan som FSC-certifierat.

FSC:s regler
FSC:s medlemmar har tillsammans utvecklat FSC:s Principer och Kriterier, som är den högsta standarden för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt skogsbruk. FSC:s medlemmar är placerade i tre olika kammare och där finns representanter från miljörörelsen, sociala organisationer och representanter från näringslivet. Vid omröstningar har kamrarna samma röststyrka, oavsett medlemsantal. Inget intresse kan få fullt genomslag för sina krav.

FSC sätter upp reglerna, men delar inte ut certifikat, det gör oberoende certifieringsorganisationer. De gör också årliga och uppföljande kontroller på certifikatsinnehavarna.

Systemets transparens
Resultaten av varje kontroll ska sammanställas i en offentligt tillgänglig rapport. Rapporten ska publiceras i internationella FSC:s certifikatsdatabas inom tre månader efter att revisionen avslutats. Det är unikt för ett certifieringssystem av vara så transparent som FSC är.

Vad händer den som bryter mot FSC:s regler?
Om en certifikatsinnehavre får många och återkommande avvikelser är det ett tecken på att den som är certifierad inte klarar sina åtaganden. Ett stort antal mindre avvikelser eller fem större avvikelser är grund för en tillfällig indragning av ett certifikat. Det innebär att rätten att använda FSC-märket också dras in. Både certifikat och märkning kan aktiveras igen, om certifikatsinnehavaren kan visa att tidigare problem har rättats till på ett bra sätt. I annat fall avslutas certifikatet.

Syftet med certifiering är att frivilligt höja nivån på en produkt eller tjänst. Att klara reglerna blir därför en viktig angelägenhet för alla som deltar.

DNV GL – Business Assurance: Ewa Ahlinder, Country Manager, 08-587 940 00
Svenska FSC: Märta Lindqvist, kommunikationsansvarig, 070-091 55 15