21 av 24 SSL-klubbar medges elitlicens

Av 24 klubbar i Svenska Superligan beviljas 21 elitlicens. Det står klart efter elitlicensnämndens beslut som presenterades under onsdagsmorgonen.

Svenska Innebandyförbundet beslutade 2014, tillsammans med elitföreningarnas intresseorganisation FSSL, att införa elitlicens. Elitlicensen gäller alla föreningar som spelar i eller kvalar upp till Svenska Superligan, allsvenskan och division 1 herrar.

Under onsdagen presenterade elitlicensnämnden beslutet för föreningarna i Svenska Superligan, som följer här:

Licensnämnden har på sammanträde den 4 september 2019 fattat beslut i de 24 föreningarna som spelar i Svenska Superligan och som omfattas av elitlicens. För att medges elitlicens ska det finnas en auktoriserad revisor och det egna kapitalet ska vara positivt vid 30 april 2019.

Följande medges inte elitlicens: FC Helsingborg och Storvreta IBK. Anledningen är negativt eget kapital. De spelar därför säsongen 2019/20 under handlingsplan, varvid kontrollbalansräkning ska upprättas 30 november 2019 och 28 februari 2020 med krav på att det egna kapitalet är återställt till positivt eget kapital senast 30 april 2020. Blir inte det egna kapitalet återställt till 30 april 2020 sker nedflyttning till säsongen 2020/21.

Malmö FBC måste komplettera till 1 oktober 2019, varefter Licensnämnden fattar beslut vid kommande sammanträden.

Alla övriga 21 föreningar medges elitlicens:
Linköping IBK
Warberg IC
Skoghalls IBK
Kais Mora IF

I korthet innebär elitlicensen följande:

• Säsongen 2014/15 infördes gemensam kontoplan
  • Säsongen 2015/16 infördes gemensamt räkenskapsår med avslut 30 april
  • Säsongen 2016/17 skulle varje elitförening ha auktoriserad eller godkänd revisor
  • Säsongen 2017/18 skulle varje elitförening vara skuldfri (alltså 1 maj 2018 fick inga skulder finnas inom idrotten)
  • Säsongen 2018/19 skulle eget kapital vara positivt (alltså 1 maj 2019 måste eget kapital vara positivt)
  • 1 maj 2019 gällde innebandyns elitlicens fullt ut