61-0 - Damlandslaget tog största segern genom tiderna

Damlandslaget tog sin största seger genom tiderna i VM-kvalmatchen mot Frankrike. Redan efter två perioder var rekordet tangerat. Matchen slutade makalösa 61-0.

För två år sedan, i VM-kvalet i Madrid, slog Sveriges damlandslag målrekord genom tiderna. Då vann de mot just Frankrike med 36-0. I dag, när återigen Frankrike stod för motståndet i VM-kvalet i polska Gdansk, slogs rekordet igen – med råge.

Sverige ledde med 22-0 efter första perioden och 36-0 efter andra. Sedan dröjde det inte länge förrän det historiska målet kom. Sara Steen gjorde 37-0 i början av tredje, och matchen slutade otroliga 61-0.

Segern är även den internationella match med störst siffror genom tiderna.

Sverige spelar nästa VM-kvalmatch mot Norge i morgon klockan 18.00. Den matchen sänds på Internationella Innebandyförbundets Youtubekanal 2.

Visste du att:
- Fem spelare debuterade i A-landslaget i dag: Ellinor Berling (IKSU), Ellen Bäckstedt (Endre), Stina Ander (Endre), Emelie Fällman (IKSU) och Natalie Hjertberg (Dalen).

- Isabell Krantz gjorde sin 100:e landskamp och blev därmed den fjärde spelaren i damlandslaget att nå den milstolpen.

- Emelie Wibron är efter matchen damlandslagets tredje främsta poänggörare genom tiderna. Hon gick om Karolina Widar och Hermine Dahlerus och står nu på 136 poäng. Bara Anna Wijk och Emelie Lindström har gjort fler poäng.

- Sveriges tidigare målrekord kom just mot Frankrike, för två år sedan i VM-kvalet i Madrid. Då blev det 36-0.

Ellen Bäckstedt, Endre
- Det var jätteroligt att komma in och spela. Att jag gjorde mål var bara plus i kanten. Det var lite svårt att spela eftersom de inte bjöd på så mycket och vi fick dra upp tempot, men roligt.

Stina Ander, Endre
- Det var så klart lite spännande och extra pirrigt (att göra debut). Det var en tacksam match att komma in i, det rullade på efter första bytet. Vi fick hitta små delmål att sätta upp under matchens gång. Vi är inte vana vid det här i Sverige, det är annorlunda. Men det är också bra att testa på ibland.

Ellinor Berling, IKSU
- 61-0 är helt otroligt. Samtidigt var det jättekul att få göra A-landslagsdebut. Vi sa inför tredje att vi skulle skärpa upp oss, vi slarvade lite. Vi skulle höja oss, och det gjorde vi.

Matcherna sänds på IFFs Youtube-kanal Channel 2.
Sverige-Norge https://www.youtube.com/watch?v=xSntlZk_jck
Sverige-Danmark https://www.youtube.com/watch?v=j6UUxLnjzJg

Media får använda materialet på YouTube med följande instruktioner:

Ni får använda materialet för att skapa klipp, dessa klipp får maximalt ha en total längd på 45 sekunder. Videoklippen får visas på alla plattformer och cred ska ges till IFF samt en länk till IFF:s Youtubekanal.

Fotograf
Per Wiklund är på plats och fotograferar matcherna. Det är gratis för medier att använda bilderna som finns här:

Åsa Karlsson, förbundskapten

Anton Rosenblad, kommunikatör Svensk Innebandy (på plats i Gdansk)