Sveriges damer vände och vann mot Tjeckien

Sverige fick en jobbig start mot Tjeckien i Euro Floorball Tour och låg under med 1-2 efter första perioden. En stark mittperiod lade grunden till en stark vändning. Till slut vann Sverige med de klara siffrorna 8-3.

Tjeckiskorna fick en smakstart mot Sverige när Eliska Krupnova 2.47 in i matchen bröt ett utkast från Emelie Frisk och sedan satte 1-0 från slottet med ett distinkt skott. Efter halva perioden kvitterade Sverige genom Victoria Wikström, men bara tre minuter senare tog Tjeckien återigen ledningen.

- Vi blir straffade när vi inte går in med rätt engagemang, är stillastående och slarvar i passningsspelet, säger förbundskapten Curt Söderström.

Drygt en minut in i mittperioden stod Pixbo Wallenstam-backen Isabell Krantz för matchens assist. Från högerkanten hittade hon med en lång diagonalpass Emelie Lindström, som retfullt enkelt styrde in 2-2 med en backhand, tid 21.21. Fem minuter senare gjorde Josefina Eiremo 3-2 och, minuten senare, Elin Tjärnström 4-2. Resultatet stod sig perioden ut.

- Största nyckeln till vändningen är att engagemanget hos spelarna höjs. Det finns en fantastisk kraft i den här gruppen, säger Söderström.

Redan efter en minut av slutperioden reducerade Tjeckien till 4-3 efter en svensk markeringsmiss. De blågula lät dock inte tjeckiskorna komma närmare än så. Andrafemman med Wijk, Lindström och Jakobsson gav andrum till Sverige när Jakobsson tryckte in 5-3 efter att kedjan rullat upp försvaret ordentligt.

Tjeckien tog under slutminuterna ut målvakten i hopp om att reducera, men istället gjorde Anna Jakobsson 6-3 i tom bur. Slutminuten blev en svensk målkavalkad med tre mål inom loppet av 27 sekunder. Slutsiffrorna skrevs till 8-3. Matchens lirare i Sverige blev Isabell Krantz.

- Jag hade inte räknat med att jag skulle behöva gå in och göra såna här stora coachförändringar. Samtidigt ser jag att de flesta spelarna visar att de höjer sig successivt, säger Söderström och fortsätter:

- Jag räknar med att de spelare som startar i söndagens match mot Schweiz går in med fullt engagemang och visar att de vill vara med i ett VM-lag, avslutar Söderström.

Matchfakta
Sverige-Tjeckien 8-3 (1-2, 3-0, 4-1)

Första perioden
0-1 (2.47) Elisa Krupnova
1-1 (10.05) Victoria Wikström (Johanna Holmbom)
1-2 (12.49) Eliska Krupnova (Dominika Steglova)

Andra perioden
2-2 (21.21) Emelie Lindström (Isabell Krantz)
3-2 (26.19) Josefina Eiremo (Victoria Wikström)
4-2 (27.16) Elin Tjärnström (Jenny Gustafsson)

Tredje perioden
4-3 (41.00) Anet Jarolimova (Hana Sladeckova)
5-3 (45.43) Anna Jakobsson (Emelie Lindström)
6-3 (59.16) Anna Jakobsson (mål i tom bur)
7-3 (59.27) Anna Wijk (Emelie Lindström)
8-3 (59.43) Självmål

Sofie Andersson

För mer info, kontakta:
Curt Söderström, förbundskapten: 0705-88 90 97

För information om de svenska U19-landslagen i Euro Floorball Tour, se www.innebandy.se.

• Bollsporter

• damlandslaget