Erfaren profil ny förbundskapten i U19-landslaget

Det blir en otroligt erfaren tränare som tar över som förbundskapten i U19-innebandylandslaget på herrsidan. Markus Puskala behövde inte lång tid på sig för att tacka ja till uppdraget.
– Det är en stor ära att få vara med och leda ett svenskt landslag och jag vill att spelarna som blir uttagna ska känna samma sak, säger han.

42-årige Uppsalabon Markus Puskala har en gedigen tränarkarriär bakom sig. Han tog klivet från spelare till tränare i Storvreta IBK i början av 2000-talet och var med när klubben tog sin första SM-medalj i och med bronset 2003/04, då han var huvudtränare. Sedan dess har han fortsatt tränarkarriären på olika sätt och 2012 stod han som SM-vinnare med Storvreta, då han var assisterande tränare. Senare samma år tog han också guld i Champions Cup.

Men nu är det alltså blågula färger som gäller i U19-landslaget.

– Som idrottare eller ledare, att få representera ett svenskt landslag är det finaste en kan göra. Det ska mycket till om en inte tackar ja till den förfrågan. Jag gillade det uppdrag som presenterades och som jag hade att ta ställning till. Det är en stor ära att få vara med och leda ett svenskt landslag och jag vill att spelarna som blir uttagna ska känna samma sak, säger Markus Puskala.

Hans första uppdrag blir att ta ut en trupp på 30 spelare till säsongens första läger på Bosön i september. Sedan väntar Euro Floorball Tour i november, och Finnkampen i februari.

– Det finns redan en väl fungerande apparat runt landslaget. Då gäller det att fortsätta jobba vidare med det som fungerar bra och eventuellt lägga till saker som skulle kunna förbättra det ytterligare, säger Puskala.

Svensk Innebandys landslagschef Emil Risberg menar att det är Puskalas noggrannhet och hans förmåga att utveckla spelare individuellt som gjorde att han blev aktuell för jobbet.

– Markus har varit verksam som tränare på elitnivå i många år. Han har under den tiden mognat i sitt ledarskap och har en tydlig bild av hur han vill bedriva verksamheten, vilket är en förutsättning för en roll som förbundskapten. Markus passar väldigt bra in på den profil vi har för en U19-kapten, säger Risberg.

Markus Puskala har skrivit ett kontrakt som sträcker sig över U19-VM på hemmaplan i Växjö 2016.

Kontakt:
Markus Puskala, förbundskapten U19-landslaget: 072-715 90 79

• Bollsporter

• innebandy
  • pressinformation
  • svensk innebandys utvecklingsmodell (siu)
  • svenska superligan (ssl)
  • u19-herrlandslaget
  • vm