Finland straffade Sverige och vann U19-Finnkampen i innebandy

Svenska U19-herrarna vann med stora siffror medan damerna tappade 5-3 till 5-6 i slutet av sin match mot Finland när Finnkampen avslutades i Lahtis på söndagen.

U19-landslagen har under helgen spelat Finnkampen i finska Lahti.

Helgens resultat:
Lördag
Finland U19 dam-Sverige U19 dam 4-5
Finland U19 herr-Sverige U19 herr 3-3

Söndag
Finland U19 dam-Sverige U19 dam 6-5
Finland U19 herr-Sverige U19 herr 3-9

De finska lagen vann samtliga fyra straffläggningar som följde på matcherna och de bonuspoängen innebär att Finland vinner den totala Finnkampen med 7-5.

När det gäller söndagens matcher så vräkte Pernilla Hermansson in en retur till 5-3 med klockan på 1.57 av slutperioden och U19-damerna verkade därmed ha  kontroll. Men efter slarv på mittplan hamnade till slut Veera Kauppi i friläge och det var fel finska att tillåtas något sådant. Hon låg, precis som på lördagen, bakom de flesta farligheterna i Finland och gjorde inga misstag utan reducerade Sveriges ledning till 4-5.

Efter time-out i den sjuttonde minuten plockade Finland ut sin målvakt. Vem höll sig framme då om inte Veera Kauppi? På halvvolley slog hon in kvitteringen. Med bara sekunder kvar av matchen sprang hon sig fri ännu en gång, hölls fast och Finland tilldömdes straff. En straff som förvaltades på bästa sätt av Kristiina Järvinen och Finland fullbordade sin smått magiska vändning.

- Jag ska inte sticka under stolen med att jag tycker att vi bjuder på fem kassar. Vi hade inte riktigt stämplat in på alla positioner trots att vi hade pratat om var finskorna var farliga. Men Finland är regerande världsmästare och ska ha pressen på sig. Klart man alltid lär sig av en förlust men nu är det jävligt surt, säger U19-damernas förbundskapten Åsa Karlsson.

För Sveriges U19-herrar gick det bättre. Matchen var dryga fem minuter gammal när Jonathan Nilsson kom loss i en vändning på högerkanten. Ett mindre lyckat avslut blev till en perfekt retur där Markus Jonsson kunde slå in 1-0 till Sverige.

Direkt i andra lirkade Alexander Rönnlund in 2-0 intill Santeri Kainulainens förstastolpe trots friskt fäktande finskt försvar. Rönnlund verkade ha fått direktiv om att gå rakt på mål. I sjätte minuten tråcklade han nämligen in sitt andra mål. Josef Sankell tog lärdom av Rönnlund och hittade, även han, en lucka vid Kaninulainens högra förstastolpe när han fräckt gick in köksvägen och utökade ledningen till 4-1. Sverige hade ett massivt spelövertag och Finland fick ägna större delen av andra perioden åt att försvara sig. Det var stor skillnad jämfört med lördagsmatchen då Finland höll jämna steg med Sverige.

- Vi hade en plan inför förra matchen där vi hade gått igenom hur Finland spelar. Nu stämde det inte riktigt i och med att Finland har börjat satsa mot VM nu och hade bara 96:or och 97:or med så det var ju ett nytt lag vi mötte jämfört med i EFT. Idag tycker jag också vi går in och visar betydligt mer beslutsamhet, förklarar U19-herrarnas förbundskapten Fredrik Holmgren scenförändringen.

När Finland försökte flytta fram sina positioner i tredje perioden slutade det med att Sverige vann sista 20 minuterna med 5-1 och matchen totalt med 9-3.

- Vi ligger väldigt bra försvarsmässigt matchen igenom och siffrorna visar också att det är vi som styr. Jag tycker samtliga ska vara nöjda med sin sista landskamp här, avslutar Fredrik Holmgren.

Trots detta vann Finland alltså återigen straffläggningen vilket innebär att Finnkampen totalt slutade 7-5 i finsk favör.

Fler bilder fria att publicera: