Imorgon släpps världens hetaste innebandybiljetter

SVENSKA INNEBANDYFÖRBUNDET Presskontakt: Klas Pettersson tel 08-27 32 50, 070-222 68 28, e-post info@innebandy.se Mer innebandy: www.innebandy.se Tisdagen den 25 oktober släpps de mest eftertraktade biljetterna i innebandyns historia – VM 2006 i Sverige. Intresset har varit stort över hela världen och allra störst är intresset för världsmästarna Sveriges gruppspelsmatcher samt semifinaler och final. - Det märks att innebandyn växer för varje år. Vi räknar med att det kommer ett par tusen fans från de andra länderna. Framför allt finländare, schweizare och tjecker men även från mer avlägsna länder som Australien och Singapore, säger Krister Kalte, VM-general. Det officiella biljettsläppet sker alltså på tisdagsmorgonen, kl 09.00, öppnar försäljningen via ticnet.se. Därutöver finns möjlighet att köpa paket via ett par utvalda resebyråer i Sverige och andra deltagande länder. - Det är helt omöjligt att veta hur snabbt biljetterna kommer att sälja slut men vad vi vet är att folk redan före sommaren började ringa till vårt kansli med frågor om när och hur man kan köpa biljetter, säger Krister Kalte. Förutom finalspelet och placeringsmatcherna som sker i Globen väntas trycket bli störst på Sveriges matcher i gruppspelet. Sverige spelar två matcher i Helsingborg (Idrottens Hus) och två i Malmö (Baltiska Hallen). - Men även gruppspelet i Solna där bl a Finland och Tjeckien spelar kommer att locka mycket folk och det är kanske där vi kommer att se flest tillresta supportrar, säger Kalte. Med tanke på att biljetterna till SM-finalen i Globen i april i år sålde slut ett par veckor innan det ens var klart vilka lag som skulle mötas så kan alla räkna ut att efterfrågan på VM-biljetter kommer att vara ännu större med tanke på att det lär dröja minst tio år tills Sverige står som värd för ett herr-VM igen. - Det kommer säkert att finnas VM-biljetter kvar på onsdag men kanske inte till Sveriges matcher så mitt råd till de innebandyintresserade svenskarna är självklart att boka biljetter direkt när de släpps, säger Krister Kalte. För mer information kontakta Krister Kalte, VM-general, tel 0708-86 13 05 Publikkapacitet VM-arenor: Globen, Stockholm – ca 15 000 platser Idrottens Hus, Helsingborg – ca 3 200 platser Baltiska Hallen, Malmö – ca 4 000 platser Solnahallen, Solna – ca 2 000 platser Botkyrkahallen, Botkyrka – ca 1 100 platser Svenska Innebandyförbundet har under de senaste tio åren mer än fyrdubblat sin verksamhet. Innebandyn är idag Sveriges största inomhusidrott med över 131 000 licensierade spelare i ca 1 300 föreningar.