Klart med fler matcher i herrarnas Svenska Superligan

Svensk Innebandys Förbundsstyrelse har fattat beslut om utökning av antal matcher i seriespelet för herrarnas Svenska Superligan (SSL) från och med säsongen 2016/17.

På styrelsemötet den 17:e mars fattade Förbundsstyrelsen beslut om att öka antalet matcher i herrarnas SSL från 26 till 32 per lag. Här intervjuas Svensk Innebandys ordförande Tomas Engholm om förändringen.

Berätta om beslutet!
- Det är naturligtvis en längre process som ligger bakom det här. Vi har sedan en tid tillbaka sett över möjligheterna att öka antalet matcher i herrarnas SSL. Styrelsens grundtanke var att införa förändringen först till säsong 2017/18 då vi bedömt att det krävs en ordentlig analys på flera plan av de konsekvenser förändringen innebär.

Det låter som det funnits vissa tveksamheter?
- Det är klart det varit en stor fråga att ta ställning till. Till exempel har vi funderat kring vad fler matcher innebär för publiksnittet och intresset i stort. Och vad som händer med kostnaderna som tillkommer samtidigt som föreningarna har en elitlicens de behöver arbeta för att klara? En konsekvens av fler matcher är ökade domarkostnader och att anmälningsavgiften nu måste höjas för att täcka detta.

Men nu blir det 32 matcher redan till kommande säsong, varför?
- Ja, och det ser vi fram emot. När frågan lyftes i samband med SSL-föreningarnas elitkonferens i februari uttalade samtliga herrföreningar ett starkt önskemål om att förändringen skulle genomföras redan till kommande säsong. Det önskemålet stöds fullt ut av styrelsen för Svensk Elitinnebandy (SEI). Vi bedömer att föreningarna och SEI har grundat sina önskemål på ordentliga analyser och ekonomiskt ansvarstagande. I det läget finns därför ingen anledning för oss att gå emot deras vilja.

Vad tror du det här kommer innebära för SSL?
- Jag hoppas att utökat antal matcher innebär att det blir mer flyt i lagens spelschema och att det på sikt också, just därför, kan gynna oss på många olika områden som publiksnitten, uppmärksamheten för SSL samt ekonomin. Vi är naturligtvis positiva, det finns förutsättningar att det här blir riktigt bra.

Fakta – nya upplägget- 32 matcher per lag
- De 14 lagen möts hemma och borta som tidigare
- Utöver det tillkommer sex matcher per lag, tre hemma och borta
- Vilka sex matcher bestäms efter geografisk ordning