Lindström och Djurling utsedda till Årets spelare 2008/09

Årets spelare i innebandy-Sverige är utsedda för säsongen 2008/09.

Svenska Innebandyförbundet delar i år ut detta pris till Emelie Lindström på damsidan och till Fredrik Djurling på herrsidan.

Både Lindström och Djurling har vunnit det mesta men saknar fortfarande SM-guld - något som man har chansen att ta på lördag i Globen.

Emelie Lindström spelar i Balrog och hennes lag möter Falun. Fredrik Djurlings AIK spelar mot regerande mästarna Warberg.

22-åriga Emelie Lindström får priset för andra året i rad.

- Jag tycker att det är väldigt prestigefyllt. Att vara den bäste spelaren över en hel säsong är meriterande och det är det inte så många som har fått priset. Att få det två gånger på rad är oerhört stort för min del.

Så här förklarar hon varför hon tror att priset går till henne den här säsongen:

- Nu känns det som jag har toppat min förra säsong och varit ytterligare lite bättre, och med det i åtanke kanske det inte är så konstigt. Jag tycker att jag har hittat min roll. Jag vet vad jag är bra på och vad jag inte är bra på, och jag gör bara det som jag är bra på.

Emelie Lindström har utsetts till Årets spelare med följande motivering:

"För andra säsongen i följd är Emelie Lindström Årets spelare. Redan i fjol betraktades hon som en närmast komplett spelare, men denna säsong har hon överträffat sig själv. Emelie har fått ett ännu större självförtroende i sitt spel, är enormt effektiv och väljer hela tiden rätt alternativ. Även poängproduktionen har ökat och hon åtnjuter motståndarnas respekt i ännu högre grad än tidigare.

I det svenska landslaget har Emelie Lindström varit mycket tongivande, och i VM i Västerås i december kommer hon att få en nyckelroll. Hon är tänkt att användas i powerplay, boxplay, toppningar och i andra känsliga lägen. Med sitt spelsinne och sin fantasiska teknik kommer Emelie Lindström med säkerhet att bli en av de stora publikfavoriterna."

27-årige Fredrik Djurling har utsetts till Årets spelare för första gången. Han har ännu inte hunnit summera vad utmärkelsen innebär för honom.

- Men på något sätt är det stort att få den här uppskattningen. Det är roligt att man uppskattas för det man gör.

Så här säger han inför lördagens SM-final:

- Vi har nått alla mål hittills. Vi vann Europacupen och vi har fortfarande chansen att vinna SM-guld, så säsongen har gått jättebra. Vi värvade en del nya spelare inför den här säsongen och trots det har vi lyckats leverera, så det är en oerhört positiv säsong. I alla fall än så länge.

Fredrik Djurling har utsetts till Årets spelare med följande motivering:

"Fredrik Djurling har under säsongen 2008/09 hållit en konstant hög nivå där han med sitt kraftfulla tvåvägsspel varit en vinstgivande faktor för både klubblaget AIK och landslaget. Men Fredrik har så mycket mer styrkor än så, såsom räckvidd, förmågan att låta laget gå först, vinnarinstinkt, målfarlighet och ödmjukhet. Att han därtill alltid uppträder med ett Fair play på och vid sidan om planen förstärker hans utmärkelse som årets spelare i Sverige 2008/09."

Lindström och Djurling kommer att få ta emot sina priser i samband med innebandyns SM-finaler i Globen nu på lördag.

Tider för SM-finalerna (lördag 18 april)
12.30, damer Balrog B/S-Falun

15.30, herrar Warberg-AIK

Fakta, Emelie Lindström

Född: 30 oktober 1986

Längd/Vikt: 165 cm/61 kg

Position: Forward

Klubb: Balrog B/S IK

Moderklubb: Högdalens AIS

Övriga klubbar: -

Landskampsfacit:

28 landskamper, 49 poäng (32+17), 1 VM-guld (2007)

Högsta serien (grundserie+slutspel):

6 säsonger, 295 poäng (161+134), 1 SM-silver, 3 SM-brons

Fakta, Fredrik Djurling

Född: 15 september 1981

Längd/Vikt: 193 cm/87 kg

Position: Forward

Klubb: AIK IBF

Moderklubb: Järfälla IBK

Övriga klubbar: -

Landskampsfacit:

51 landskamper, 42 poäng (28+14), 2 VM-guld (2004, 2006), 1 VM-silver (2008)

Högsta serien (grundserie+slutspel):

10 säsonger, 225 poäng (122+103), 1 SM-silver

Årets spelare-juryn består av följande personer:

Lars-Gunnar Tjärnquist, ordförande Svenska Innebandyförbundet

Jan Ögren Fjellestad, ordförande Föreningen Svensk Elitinnebandy

Kim Fors, vice ordförande Föreningen Svensk Elitinnebandy

Micael Fasth, redaktör för TV4:s innebandysändningar

Magnus Fredriksson, redaktör Innebandymagazinet

Dessutom finns damlandslagets förbundskapten Jan-Erik Vaara med i juryn kring dampriset och herrlandslagets förbundskapten Kent Göransson kring herrpriset.

Årets spelare genom tiderna

Damer: http://www.innebandy.se/templates/Page____1029.aspx

Herrar: http://www.innebandy.se/templates/Page____1000.aspx

Emelie Lindström, 070-4824919