Öresundskraft World Challenge - Världseliten samlas i Jönköping

SVENSKA INNEBANDYFÖRBUNDET Presskontakt: Klas Pettersson tel 08-27 32 50, 070-222 68 28, e-post info@innebandy.se Mer innebandy: www.innebandy.se Högklassiga landslagsturneringen i innebandy, Öresundskraft World Challenge, kommer att spelas i Jönköping 9-11 februari 2006. Det offentliggjordes vid en presskonferens i Kinnarps Arena på tisdagen. I Öresundskraft World Challenge deltar världens fyra bästa damlandslag. Vid sidan av turneringen spelas två herrlandskamper mellan Sverige och Tjeckien. Hela arrangemanget kommer att äga rum i Kinnarps Arena. Fyrnationsturneringen spelas årligen i Sverige i februari, vartannat år för damer och vartannat år för herrar. 2006 är det dags för damerna och startfältet är bästa tänkbara: alla fyra semifinallagen från VM i Singapore tidigare i år. Det är första gången som Öresundskraft står som presentatör av turneringen. – För oss på Öresundskraft känns det mycket bra att stödja en sport på frammarsch och att få ta del av ett så stort evenemang, inte minst på damsidan, säger Richard Sandström, VD för Öresundskraft Marknad AB. Öresundskraft sponsrar sedan 2005 Svenska Innebandyförbundet. – Vi ser stora möjligheter att utveckla samarbetet. Innebandyn har en filosofi som vi tycker stämmer väl med Öresundskraft. Genom Sponsor-El skapar vi en win-win situation där klubbarna genom varje värvad elkund får 150 kronor, ett tvåårsavtal ger 300 kronor och så vidare, säger Richard Sandström vidare. Med arrangemanget följer även de svenska herrarnas uppladdning inför VM som spelas i Sverige 21-28 maj 2006. Man gör det med två landskamper mot Tjeckien. Det blir således en repris på VM-finalen 2004, där Sverige slog Tjeckien med 6-4. Arrangemanget innebär även ett unikt samarbete mellan nationsförbund, distriktsförbund samt två elitföreningar – inom olika idrotter. Svenska Innebandyförbundet står för arrangemanget tillsammans med Smålands Innebandyförbund, Jönköpings IK och HV71. Preliminärt spelprogram Torsdag 9 februari 13.00 Schweiz - Finland, Öresundskraft World Challenge, damer 16.00 Sverige - Norge, Öresundskraft World Challenge, damer 19.00 Sverige - Tjeckien, landskamp, herrar SÄNDS i SVT24 Fredag 10 februari 16.00 Norge - Schweiz, Öresundskraft World Challenge, damer 19.00 Finland - Sverige, Öresundskraft World Challenge, damer Lördag 11 februari 11.00 Finland - Norge, Öresundskraft World Challenge, damer 14.00 Sverige - Schweiz, Öresundskraft World Challenge, damer 17.00 Sverige - Tjeckien, landskamp, herrar Alla matcherna spelas i Kinnarps Arena För mer information kontakta: Per Jansson, ordförande Svenska Innebandyförbundet, 070-594 31 11 Richard Sandström, VD Öresundskraft Marknad AB, 070-418 32 02. Svenska Innebandyförbundet har under de senaste tio åren mer än fyrdubblat sin verksamhet. Innebandyn är idag Sveriges största inomhusidrott med över 131 000 licensierade spelare i ca 1 300 föreningar. Öresundskraft är ett expansivt energibolag med säte i Helsingborg och verksamhet i hela Sverige och delar av Danmark. Företaget är en vägledande partner som ur kundens perspektiv tar ett tydligt pris- och miljöansvar. Koncernen har cirka 370 medarbetare och förser närmare 230 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, elhandel och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick år 2004 till 6 469 GWh, varav 4 792 GWh avser el. Samma år var resultat efter finansnetto 175,6 Mkr.