Rekordmånga landskamper i växande innebandyvärld

Presskontakt: Klas Pettersson tel 08-27 32 50, 070-222 68 28, e-post info@innebandy.se Mer innebandy: www.innebandy.se Rekordmånga landskamper i växande innebandyvärld Innebandyvärlden växer. Den här veckan, som är avsatt för landskamper, spelas inte mindre än 35 landskamper på olika håll. Samtidigt fortsätter Internationella Innebandyförbundet sin strävan efter att få ”IOC recognition”, det erkännande av Internationella Olympiska Kommittén som innebär att man närmar sig den olympiska familjen. I december ansöker innebandyn om ”IOC recognition” i den procedur som numer är årlig. – Tidigare har man enbart tittat på kvantitet, att en idrott ska ha minst 50 medlemsnationer. Nu ska man även titta på kvalitet, exempelvis hur man jobbar med ungdomsrekrytering och antidopingfrågor, berättar Tomas Eriksson, ordförande i Internationella Innebandyförbundet. Innebandyn har idag 38 medlemsnationer men ansökningar från ytterligare länder är på väg in. – Irland, Moldavien och Litauen kommer att komma in vilken månad som helst med sina ansökningar, berättar Eriksson. Bland veckans alla internationella matcher märks bland annat VM-kval för damer. VM-kvalet kompletteras nästa vecka i Tokyo, då det avgörs det om Singapore eller Japan får spela i VM:s A-division. Damernas innebandy-VM 2007 spelas i Danmark 12-20 maj. Sverige är representerade till helgen med både dam- och herrlandslag. Herrarna spelar World Challenge i Göteborg och damerna spelar en fyrnationsturnering i Schweiz. Fotnot: Bland de idrotter som har ”IOC recognition” märks bland annat bandy, bowling, golf, karate, orientering, rugby och squash. Utveckling av antalet medlemsnationer i Internationella Innebandyförbundet (IFF) 1986: 3 (IFF bildades av Sverige, Finland och Schweiz) 1992: 6 1997: 15 2002: 26 2007: 38 Veckans 35 innebandylandskamper fördelar sig på följande olika platser Göteborg, Sverige World Challenge, herrar (Sverige, Finland, Schweiz, Tjeckien) Tallinn, Estland Dubbellandskamp, herrar (Estland-Lettland) Wolzstyn, Polen VM-kval, damer (Polen, Slovakien, Estland) Dubbellandskamp, U19 herrar (Polen-Tyskland) Dubbellandskamp, herrar (Polen-Tyskland) Kapfenberg, Österrike VM-kval, damer (Österrike, Italien, Slovenien) Landskamp, U19 herrar (Österrike-Slovenien) Baar, Schweiz Fyrnationsturnering, damer (Schweiz, Sverige, Finland, Tjeckien) Fredrikshamn, Danmark Trenationsturnering, damer (Danmark, Holland, Norge) Dubbellandskamp, herrar (Danmark-Norge) Riga, Lettland Trenationsturnering, damer (Lettland, Tyskland, Ryssland) Mer om internationell innebandy: www.floorball.org Mer om svensk innebandy: www.innebandy.se Svenska Innebandyförbundet har under de senaste tio åren mer än fyrdubblat sin verksamhet. Innebandyn är idag Sveriges största inomhusidrott med över 131 000 licensierade spelare.