Seger i Finnkampen igen?

På lördag avgörs Finnkampen i innebandy för femte gången. De tre senaste åren har Sverige vunnit. Blir det blågul seger igen i Helsingfors? Först ut på lördag är U19-damerna. Finland har vunnit tre av de fyra senaste matcherna mot Sverige. Nyckelspelare i Sverige är Amanda Wendelstig som numer har Balrog som klubbadress. Medan Amanda till vardags spelar i världens bästa klubblag finns hennes kontrast i U19-damernas anfall. Sara Anteryd är den enda i truppen som inte spelar för en förbundsserieförening. Hennes lag Fröjereds IF spelar i division 2. I Finnkampens andra match är Finland ute efter revansch på Sverige från vårens dam-VM. Sverige lyckades ju som bekant att vända 0-4 i semifinalen mot Finland till seger med 5-4. I damlandslaget debuterar Iksus back Johanna Wahlberg och Pixbo Wallenstams forward Maria Sahlin. Den tredje matchen är herrarnas match och sedan ligger ett eventuellt avgörande hos U19-herrarna. Det är ett landslag med en mycket speciell situation. 20 av 23 spelare begår landslagsdebut i helgen. Om mindre än två månader ska de försvara Sveriges VM-guld. U19-VM spelas 5-9 november i Tjeckien. - Det viktigaste under Finnkampen är att få vara tillsammans både på och utanför planen, säger U19-herrarnas förbundskapten Stefan Edberg. Man har två träningspass på fredagen och ett på lördagen. Förutom landskampen som ingår i Finnkampen blir det ytterligare en match mot Finland på söndagen (match på söndagen gäller även damlandslaget och U19 dam). - Finnarna har jobbat lite mer långsiktigt med VM som mål medan vi jobbar mer med varje årskull, säger Edberg som ska presentera VM-truppen ganska precis en månad efter Finnkampen. I U19-truppen finns tre intressanta backar som säkert kommer att få spela en del i elitserien kommande säsong; Joakim Andersson (Warberg), Mikael Eriksson (Dalen) och Freddi Ramsell (Storvreta). Fakta Finnkampen I Finnkampen i innebandy möts Sverige och Finland med sina fyra olika landslag. I varje match står tre poäng på spel (två poäng till vinnaren efter full tid eller var sin poäng vid oavgjort). Alla matcher följs av straffläggning där den tredje poängen står på spel. Poängen från de fyra matcherna räknas sedan samman. Program Samtliga matcher i Finnkampen spelas på lördag (13 september) i Helsingfors Ishall. 10.00 U19 Damer 13.00 Damer 16.00 Herrar 19.00 U19 Herrar Tidigare års sammanlagda resultat i Finnkampen 1999 6-3 till Finland 2000 9-3 till Sverige 2001 9-2 till Sverige 2002 9-3 till Sverige Söndagens landskamper (ingår ej i Finnkampen) 10.00 U19 Herrar 13.00 U19 Damer 16.00 Damer skriven av Klas Pettersson