Solstickepriset till Göran Harnesk

Astrid Lindgren och H.M. Drottning Silvia har tilldelats utmärkelsen tidigare. I år går Solstickepriset till Svensk Innebandys generalsekreterare Göran Harnesk.

Stiftelsen Solstickan delar varje år ut Solstickepriset för att hedra en person som har gjort en personlig insats utöver det vanliga inom de områden som avses med ändamålsbestämningen i Stiftelsen Solstickans stadgar.

Solstickepriset, som funnits sedan 1986, delas ut för att främja en verksamhet som ligger pristagarna särskilt varmt om hjärtat samtidigt som en del av priset är personligt och avsett att vara en personlig uppmuntran.

Göran Harnesk tilldelas Årets Solstickepris om 150 000 kr med motiveringen:
”För sitt genuina engagemang och sin mångåriga insats till stöd och hjälp åt barn som lever med personliga svårigheter av varierande orsaker. Göran Harnesk har under flera årtionden arbetat för att barn som far illa, eller riskerar att fara illa, får den hjälp och det stöd som de behöver. Han har tydliggjort behovet av stöd till barn som söker hjälp och som inte alltid blir sedda, förstådda och respekterade av vuxna som finns i deras närhet.”
- Det är naturligtvis en stor ära för mig att få Solstickepriset. Ett starkt barnperspektiv har alltid varit min ledstjärna och kommer så att förbli. Jag hoppas verkligen att det även ska synas i mitt arbete inom svensk innebandy, säger Göran Harnesk.

Priset delades på sedvanligt sätt ut av Stiftelsens hedersordförande, prinsessan Christina, fru Magnuson vid Stiftelsens årslunch den 15 maj 2014, på Nya Sällskapet, Västra Trädgårdsgatan 6, Stockholm.
Göran Harnesk har, förutom att han varit generalsekreterare för Svensk Innebandy i drygt två år, en bakgrund som bland annat omfattar:

• Utbildning i USA och samtidigt tränare i friidrott
• Barnomsorgschef och chef för krishantering i Rinkeby under 80- och 90-talet
• Generalsekreterare för BRIS 1999-2011
• Krishanterare på plats i samband med tsunamin i Thailand
• Regeringens särskilda utredare kring barnperspektivet i samband med skilsmässor
• Förbundskapten för handikapplandslaget i friidrott
• Ledare på olika nivåer även inom judo, ishockey, basket och innebandy

Om Stiftelsen Solstickan:
Stiftelsen Solstickan grundades 1936. Tanken var att pengarna som drogs in skulle användas "Till förmån för barn och gamla". Med åren har Solstickan allt mer blivit ett komplement till samhällets resurser. Grundidén var att tändstickor var en billig produkt och knappast någon skulle avstå från att köpa dem om man ökade priset med ett halvt öre per ask. Under årens lopp har mer än 100 miljoner kronor delats ut. Idag får stiftelsen 8 öre per solsticksask och 5 öre per tändare som Swedish Match säljer i Sverige. De senaste 20 åren har målet varit att verka som en "spjutspets", att inspirera och stödja nya idéer och initiativ. Genom att Solstickan kan arbeta snabbt och effektivt har insatserna ofta blivit banbrytande, vilket bevisas av att flera verksamheter med tiden har övertagits av samhället. Vilket i sin tur inneburit att Solstickan fått resurser att ta ytterligare kliv framåt!

Solstickepriset, tidigare pristagare:
2013: Barbro Westerholm