Stora förändringar i landslagstruppen

Svenska herrlandslaget laddar upp inför VM i december med läger i Karlstad 4 till 8 juni. Här är förbundskapten Jan-Erik Vaaras trupp!

Den 23 man starka landslagstruppen innehåller nio nya namn jämfört med de spelare som var med på Euro Floorball Tour i tjeckiska Ceska Lipa i april där Sverige förlorade två av tre matcher.

- Det är ganska många byten. Det här är en trupp där vi delvis visar missnöje med vad vi fick se under aprillägret och delvis jobbar med kontinuitet med en tydlig stomme. På många håll var det inte bra inställnings- och prestationsmässigt i april. Nu räknar jag med att spelarna snäpper upp sig så vi får ett värdigt och bra riktmärke inför de slutgiltiga VM-uttagningarna i höst, säger Jan-Erik Vaara.

Av de nu uttagna spelarna var 13 med och tog VM-guld i december 2012. Patrik Åman kommer inte loss på grund av arbete och istället har landslagsledningen valt att åka med tre målvakter. Vid sidan av VM-keepern Viktor Klintsten är både Faluns Johan Rehn och Sirius Petter Nilsson uttagna.

Den största överraskningen i truppen måste ändå vara Växjös Johan Roos som aldrig varit med i de här sammanhangen tidigare.

- Han är intressant på många sätt. Johan har många dimensioner som vi önskar se. Han är kraftfull, stark, har bra spelförståelse och kommer med bra lösningar på svåra problem, säger Jan-Erik Vaara.

Storvretas nyförvärv Alexander Rudd och Mullsjös Jimmie Pettersson  är tillbaka i landslaget och det är även de fysiska backarna Tomas Holmgren (Falun) och Alexander Egebrant (AIK).

- Under aprilmatcherna och debaclet där är en slutsats att vi saknade karaktär och pondus. Det fysiska spelet internationellt är mycket hårdare än i SSL och Tomas Holmgren och Alexander Egebrant är två spelare som kan möta upp den typen av spel. Vi var för veka helt enkelt och måste stå upp bättre. Jag vill att vi visar mer stolthet och karaktär och det står de här killarna för tillsammans med Roos.

Lagkaptenen Johan Samuelsson är inte med på grund av skada. Även etablerade spelare som Storvretas Mattias Samuelsson och Pixbo Wallenstams Patrik Malmström saknas.

- Varken Mattias eller Patrik har kommit upp i nivå och fått ut tillräckligt under de senaste landslagssamlingarna – därför är de inte uttagna nu. De får vila, reflektera och förhoppningsvis hitta tillbaka till den höga kvalité de har.

Slutligen finns även Storvretas Joakim Olsson med.

- Han kom in som gubben i lådan för Linus Nordgren senast. Till saken hör att han varit på gränsen tidigare då vi varit nyfikna på hans irrationella spelstil. Tillsammans med Emil Johansson var Jocke en av få som bröt mönster och gick rakt på mål i Tjeckien medan de andra jobbade längs sargerna.

Här är hela truppen:

Jimmie Pettersson, Hide-a-lite Mullsjö AIS
Kim Nilsson, AIK*
Linus Nordgren, FC Helsingborg

*Föreningsbyte har offentliggjorts men inte genomförts

För mer info, kontakta:
Jan-Erik Vaara, förbundskapten: 076-130 23 13