Storseger för Sverige mot Ungern i U19-VM för damer

I Sveriges sista gruppspelsmatch under U19-VM för damer  i Polen så mötte man Ungern. Då Ungern förlorat alla sina tidigare matcher rejält var det ingen vågad gissning att det skulle bli en målrik match.  Sverige vann tillslut med 30-1 och går in i lördagens semifinal med stort självförtroende.

Redan efter första teckning fick Sverige bra rull i Ungerns zon och det tog bara 29 sekunder för Amanda Delgado Johansson att ge Sverige ledningen genom ett dragskott utifrån.

Ungern backade hem och spelade tidvis ett försvar med forwards och centern i linje med varandra. Tight försvar och en målvakt, som hittade finurliga sätt att rädda en boll på, höll det Ungerska målet rent i sju minuter. Sen var det dags igen när Sara Steen fick träff på en boll som rullade in under målvakten, 2-0 efter 7:31.

Sverige fortsatte sedan måla fram till 6-0 efter 12:12 av den första perioden. Några minuter senare kom så ett Ungerskt mål. Efter en snabb kontring kom Ungern till ett avslut som Matilda Wirthig i Sveriges mål räddade men bollen tog på någon framför mål och gick in, 6-1 efter 15:57.
─ Det fick nog lite hjälp av oss där men det kan vi bjuda på en sådan här dag. Det var roligt för dem också att få göra en kasse. Det var väl lite olycksfall i arbetet men det är sådant som händer när det är så pass stora skillnader mellan lagen, säger förbundskapten Åsa Karlsson.

Men målet skulle bara vara en parantes och Sverige gick ifrån den första perioden med en 9-1 ledning.

Den andra perioden var mer av samma melodi. Sverige trummade på och skapade ett otalet chanser. Ungern kämpade hårt och fick till ett fåtal kontringar som oftast plockades upp av Sveriges backar men Matilda Wirthig fick ändå göra en handfull räddningar. Det var annars åter igen Amanda Delgado Johansson som inledde målskyttet denna period, hennes sjätte mål denna eftermiddag. Efter blott 12 sekunder drog hon in 10-1. Sverige gick ifrån till 18-1 efter två perioder. Kajsa Ek fick avsluta målskyttet i den andra perioden med ett skott utifrån.
─ Det blev större siffror än vi trodde från början men vi kom ut laddade och fokuserade. Vi hade gett de lite olika matchpunkter och vi jobbade med direktavslut, rörelse och glädje, säger Åsa Karlsson.

I tredje perioden var det för omväxlingsskull Mikaela Palmér som gjorde Sveriges första mål, hennes tredje för matchen. Trots att det blev många mål bjöd Sverige på en hel del målglädje och roliga målgester matchen igenom.
─ Vi tycker vi ska bjuda lite på oss själva när vi gör mål. Framförallt att vi ska bli glada när vi gör mål för det är det roligaste som man vet. Likväl som att en målvakt som gör en kanonräddning ska bli glad.

All heder till Ungern som fortsatte kämpa även när siffrorna drog iväg. Sara Efter 19:41 fick Amanda Delgado Johansson avsluta dagens målskytte genom att göra 30-1. Vad Sverige tar med sig från matchen?
─ Framför allt att vi gör mycket mål samt att det är utspritt. Vi har glädje men vi är ändå fokuserade trots att motståndet var lite svagare idag. Men framför allt så har alla i truppen känt på det och fått spela och det är också nyttigt inför slutspelet, säger Åsa Karlsson.

Noterbart var också den röststarka supporterskaran som ivrigt hejade fram Sverige under hela matchen.

Imorgon, lördag, väntar semifinal klockan 17:00 och då kommer Sverige att få byta Rakoniewice Arena, där man spelat hela gruppspelet, till Zbąszynianka Arena.

För mer info, kontakta:

Åsa Karlsson, förbundskapten: 0709-32 22 34

Matchstatistik

Sverige - Ungern 30-1 (9-1, 9-0, 12-0)

Första perioden
1 – 0 (00.29) Amanda Johansson Delgado (Isabella Ström)
2 - 0 (7.31) Sara Steen (Mikaela Palmér)
3 - 0  (7.39) Amanda Johansson Delgado  (Elin Gabrielsson)
4 - 0 (8.10) Marlene Lennartsson (Ellen Rasmussen)
5 - 0 (10.37) Ellen Rasmussen
6 - 0 (12.12) Amanda Johansson Delgado Pernilla Hermansson
6 - 1 (15.57) Aniko Kelemen