​Svensk Innebandy ansöker om VM tillsammans med Uppsala

Svensk Innebandy och Destination Uppsala har skickat in en gemensam ansökan om två internationella mästerskap och en internationell kongress till Uppsala. Det handlar om U19-VM för damer den 6-10 maj 2020 och VM för damer 4-12 december 2021.

Det är med gemensamma krafter för innebandyn i Sverige som Svensk Innebandy tillsammans med Uppsala som värdstad ansökt om evenemangen. I anslutning till VM 2021 genomför Internationella Innebandyförbundet också kongressen ”IFF President’s & Member Associations meeting” den 11-12 december 2021.

Internationella Innebandyförbundet förväntas besluta i frågan under sommaren.

Visste du att

- Världsmästerskapet för damer består av 16 lag och pågår under nio dagar med en finalhelg som avslutning.

- Världsmästerskapet för U19 dam består av 16 lag och pågår under fem dagar med en finalhelg som avslutning.

- Sverige är regerande mästare för både dam och U19 dam.

Göran Harnesk, generalsekreterare för Svensk Innebandy.
- Internationella Innebandyförbundet har höga krav och förväntningar på en svensk VM-ansökan. Vi är övertygade om att vi tillsammans med Uppsala har utvecklat ett starkt och tilltalande koncept.

Jonas Ekebacke, projektledare, Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
-
 Med IFU Arena har Uppsala fått nya förutsättningar att ansöka om värdskap för evenemang i en helt annan nivå och storlek, inte minst inom innebandyn. Eftersom vi dessutom har ett långsiktigt och gott samarbete med lokala innebandyföreningar, Upplands Innebandyförbund, IFU Arena och besöksnäringen bäddar det för en riktigt hög nivå på evenemangsupplevelserna, om vi vinner hem mästerskapen.

I den turistekonomiska effekten ingår gästnätter som en viktig beståndsdel. Den totala effekten av evenemangen beräknas genom deltagare och ledare ge över 7 000 gästnätter till Uppsala. Till detta tillkommer beläggning av inrest publik och media.

Göran Harnesk, Generalsekreterare Svensk Innebandy
070-728 80 88, goran.harnesk@innebandy.se