​Sverige slog Slovakien med 11-4 i sin fjärde och sista match under VM-kvalet i Nitra.

Hallen fylldes av 1800 slovaker och det hördes och märktes på planen. Slovakerna spelade med stort självförtroende och utmanade Sverige stundtals.

Första perioden slutade bara 2-1 till Sverige och det var inte helt orättvist. Sverige utökade dock till 9-3 i andra perioden. Efter bland annat ett fint boxplay mål där Johan Samuelsson tog sig förbi flera slovaker och serverade Tobias Gustafsson som stänkte upp bollen i bortre krysset. De två ingick även i den femman som visade vägen i andra perioden stod för fem av de elva målen.

Sverige blev klara för VM efter matchen mot Slovenien igår. VM spelas i Prag 1-9 december.

Matchfakta
Sverige - Slovakien 11-4 (2-1, 7-2, 2-1)

Hall Klokocina

Första perioden

1-0 (03.39) Jonathan Nilsson (Kasper Hedlund)
2-0 (17.23) Jonathan Nilsson (Casper Backby)
2-1 (17.46) Lukas Mraz

Andra perioden
3-1 (03.10) Robin Nilsberth (Albin Sjögren)
4-1 (03.58) Jonathan Nilsson (Casper Backby)
5-1 (06.06) Robin Nilsberth (Kim Nilsson)
6-1 (06.43) Rasmus Enström
7-1 (10.39) Robin Nilsberth (Albin Sjögren)
7-2 (10.42) Lukas Mraz
8-2 (13.26) Tobias Gustafsson (Johan Samuelsson)
9-2 (17.20) Johan Samuelsson (Albin Sjögren)
9-3 (19.30) Peter Nehila (Martin Kubovic)

Tredje perioden
9-4 (09.01) Roland Gasparik (Ladislav Gal)
10-4 (15.24) Tobias Gustafsson (Kim Nilsson)
11-4 (18.51) Casper Backby (Emil Johansson)

Utvisningar: SVE 3x2 min, SLK 2x2 min
Domare: Thomas Ellis, Janne Sjögren

Matchens lirare:
SVE - Rasmus Enström
SLK- Rudolf Turiak

Visste du att?
- Kim Nilsson har efter VM-kvalet gjort 184 poäng i landslaget och Rasmus Enström är numera tvåa i den totala poänligan på 157 poäng

- Robert Nilsberth gjorde idag sin 70e landskamp vilket han firade med 3 mål och slutade därmed på andra plats i den interna poängligan

- Rasmus Enström gjorde totalt 21 poäng under VM-kvalet och blev utsedd till Sveriges MVP för hela VM-kvalet

Här hittar du bilder som är fria att publicera med fotocred IFF.

Rörligt

Man får använda material från IFFs YouTube-kanal för att göra egna videoklipp. Innehållet från matcher får inte vara längre än 45 sekunder totalt i ett klipp. Dessa videoklipp kan publiceras till alla plattformer och man måste ge IFF bildcred för materialet samt ha med en länk till IFFs YouTube-kanal.

Matcherna kan följas live samt ligger uppe efteråt på: IFF YouTube Channel 1: www.youtube.com/iffchannel

Mikael Hill, förbundskapten
Det var den klart tightaste matchen på hela veckan vilket även syns på resultatet. Slovakerna kom ut och spelade fysiskt och vågade hålla boll samt hade tryck på oss stundtals. Vi gör ändå en bra andra period som säkerställer resultatet i matchen. Det är kul att slovakerna utmanar oss.

När vi summerar kvalet så är vi nöjda med många av svaren vi har fått från spelarna. Vi har jobbat mycket med detaljer, framför allt i vårt anfallsspel, för att hitta nya mönster. Stundtals har de sett bra ut och stundtals inte som de ofta gör när man gör om och gör nytt. Man ser ändå att vi har satt en grundplåt för framtiden. Det finns självklart mer att jobba på och det ska bli intressant att se hur de ser ut mot toppländerna.

Robin Nilsberth

Det är blandade känslor efter matchen. Vi va ju trögstartade och gick igång i andra och föll ihop lite i tredje igen. Vi får väl summera en bra vecka ändå med ett nytt VM och bra ljusglimtar från veckan också.

Det var en skakig första period och jag liksom många andra bland oss rutinerade spelare kände att vi behövde visa vägen. Så det var skönt att få hänga dit några baljor.

Mikael Hill, Förbundskapten

Lisa Eskils, Pressansvarig