Sverige vann över Finland och Viktor Klintsten blev matchens lirare i sin 50e landskamp

Viktor Klintsten blev matchens lirare i sin 50e landskamp

Efter en trevande förstaperiod med bara ett mål växte Sverige in i matchen. Tack vare ett briljant boxplay där man nästan hade mer boll än Finland och en stabil Viktor Klintsten stängde man matchen och vann med 8-3.

- Jag är stabil i de första perioderna, jag gör ju inga monsterräddningar men jag sitter där jag ska. I sista perioden händer de inte mycket då vi har bollen hela tiden, då hade jag på känn att de kunde komma några sådana lägen som Finland fick när de gjorde mål 2 och 3, säger Viktor Klintsten.

Matchen började trevande men efter 3.48 gjorde Alexander Galante Carlström mål på pass från Rasmus Enström efter att Sverige bröt Finlands uppspel i mittzon. 7:02 in i första åkte Rasmus Sundstedt på en utvisning för slag. Sverige har bollen i ca 30 sekunder i början på utvisningen innan Finland får ställa upp och börja rulla boll. Sverige klarar av utvisningen och har nästan lika mycket boll som Finland under den.

Andra perioden började intensivt. Robin Nilsberth smällde upp bollen i krysset bara 1.23 in i perioden, på pass av sin backkollega Emil Johansson. Lagen bytte chanser med varandra och 2-1 är ett faktum efter 6 minuter. Efter riktigt fint bollrull och klev Jonas Svahn in från hörnet och avslutade i mål. I samma minut fick Sverige till en fin spelvändning där Kim Nilsson stänkte dit bollen när Johan Samuelsson serverade honom öppet mål. Perioden avslutades med ett antal numerära underlägen som Sverige klarade galant.

Tredje perioden började med ett riktigt mönsteranfall. Sverige rullade upp Finland enligt skolboken då Martin Östholm drog sin spelare, passade till Albin Sjögren som serverade Johan Samuelsson efter bara 28 sekunder. I sitt andra numerära överläge för dagen klev Kim Nilsson in från sin kant och satte ohotad dit 6-1. Detta efter ett mycket fint spel då Finlands målvakt räddade flera fina lägen innan Sverige till slut gjorde mål. Efter 8.30 åkte Finland på ytterligare en utvisning. Det hade gått knappt en minut av överläget innan Alexander Galante Carlströms andra mål för dagen, på passning från Rasmus Sundstedt. Utvisningarna fortsatte för Finland, 10:32 är det dags igen. Sverige fick inte igång något bra spel och Finland klarade av sitt numerära underläge. Däremot gjorde Sverige 8-1, 14:36 in i tredje perioden, då Alexander Galante Carlström satte dit sitt tredje mål för dagen på pass av Emil Johansson. Finland reducerade 16.11, 8-2. Finland fick även in 8-3 innan matchen var över.

- De va en match som vi växte in. Vi hade inte rätt påslag med energi i början, de hade ett stort bollinnehav i början så vi var mycket i egen zon. De blir bättre i de två andra perioderna då vi har ett större tålamod och rullar mycket boll. Sen stänger vi ner deras powerplay fint i andra perioden viket jag tror var helt matchavgörande, säger Förbundskapten Mikael Hill.

Viktor Klintsten spelade sin 50e landskamp med han gjorde det med bravur och blev matchens lirare.
- Det känns bra att ha gjort 50 landskamper, men det känns ju i kroppen också. Säger Viktor Klintsten efter matchen.

Sveriges herrar spelar sin nästa match i morgon klockan 13.00 mot Tjeckien. Den matchen går att följa live på http://www.swissunihockey.ch/de/nla-nlb/swissunihockeytv/

Matchfakta
Sverige-Finland 8-3 (1-0, 3-1, 4-2)

Första perioden