Sveriges herrar vann mot Tjeckien i EFT

Sverige mötte Tjeckien i sin andra match i EFT i Kirchberg, Schweiz. Sverige inledde turnering med vinst mot Finland med 8-3 på fredagen. Tjeckien hade mött Finland, förlust 5-3, och Schweiz där man vann med 5-4 på straffar. Det blev en väldigt fysisk match med hög fart och böljande spel.

Tjeckien inledde målskyttet i matchen. Efter 11.07 bjöd de på riktigt klapp-klapp spel fram till 1-0. Sverige försökte pressa högt med varierad framgång.

Sverige kvitterade i andra perioden när lagkapten Johan Samuelsson vände om i slottet och satte ett lågt skott i bortre. Sverige krigade på bra mot de fysiska tjeckerna och vann boll i offensiv zon. Jonathan Nilsson spelade osjälviskt fram Jonas Svahn som la in bollen under målvakten. Bara fem sekunder senare reducerade Tjeckien. Efter en kvittering från Tjeckien så spelade Sverige i numerärt överläge och Simon Palmen gjorde mål på passning från Rasmus Enström. 4-2 kommer när Johan Samuelsson krigade fram bollen till Kim Nilsson som gjorde sin spelare och satte upp bollen i krysset.

Tjeckien reducerade och var återigen bara ett mål bakom Sverige. Då gav Sveriges femma med Alexander Galante Carlström och Rasmus Enström i spetsen 5-3 med ett riktigt fint mål då bollen gick som på ett snöre genom nästan hela laget. Matchen slutar 6-3 till Sverige efter att Tjeckien tagit ut målvakten och Alexander Galante Carlström gör mål i öppen bur. I en väldigt fysisk match var en spelare som stack ut, med hög intensitet, vilja samt enkelt spel, Tobias Gustafsson.

- Vi gör en helt okej match. Den börjar rätt dåligt där vi låter dem ta kommandot och det är rätt energifattigt. Sen tycker jag att vi växer in i det och vinner matchen, som vi ska göra, till slut, säger Tobias Gustafsson.

Sveriges herrar spelar sin sista match i EFT imorgon klockan 15.00 mot hemmanationen Schweiz. Den matchen går att följa live på http://www.swissunihockey.ch/de/nla-nlb/swissunihockeytv/

Mikael Hill, förbundskapten, tel: 070-591 88 92

Matchfakta
Sverige-Tjeckien 6-3 (0-1, 4-1,2-1)