Sveriges U19 damer är åter världsmästare!

I en fullsatt hall i Polen lyckades Sverige nå sitt mål. Man besegrade de regerande världsmästarna Finland med 6-4 och vann VM för U19 damer.

När spelarna hade kommit in på plan och matchen hade kommit igång så var det tydligt att det var de två bästa lagen som möttes.

Även när lagen drog upp farten så hade man tidvis svårt att få igenom avsluten då många bollar gick på täck eller utanför. Men det var inte bara fart i matchen. Under långa perioder bollade finska backar bollen mellan sig medan Sverige tålmodigt höll positionerna.

Finland blev de som nätade först. Sverige tappade bollen under ett anfall och Finland vände blixtsnabbt. En diagonalpass gav Oona Kauppi öppet mål, 0-1 till Finland. En rättvis ledning som höll sig nästan hela perioden. Med 1:35 kvar av perioden satte Ellen Rasmussen sitt första mål för denna match, 1-1.
─ Inledningen var väldigt passiv och vi var lite räddhågsna. Vi såg ju också att vi inte vågade och att vi inte hade så mycket boll, vilket vi räknat med att vi skulle ha. Finland kom ut med full storm och gjorde 1-0 och då fick de lite momentum så att det var tur att vi fick 1-1, säger förbundskapten Åsa Karlsson.

Finland inledde den andra perioden med samma målskytt som i den första, Oona Kauppi gav Finland ledningen efter blott 30 sekunder av den andra perioden. I första perioden hade Sverige svårt att få press i Finlands zon och liknande tendenser visade sig i andra.

När Finland fick powerplay hade de hårt tryck mot mål men målvakten Sophia Lundmark i Sverige storspelade tidvis. Sedan tog Ellen Rasmussen saker i egna händer och snirklade sig ur Finlands grepp. Hon vispade sedan in 2-2 ur snävvinkel efter 15:25, fortfarande i boxplay. 2-2 efter två perioder.
─ De fick de ju 2-1 men sen gjorde vi 2-2 i boxplay och där tror jag att det vände lite i matchen. För då fick vi lite momentum och i tredje körde vi över dem, säger Åsa Karlsson.

I tredje visade Ellinor Berling stor vilja när hon tog tag i bollen och forcerade in den via köksingången. 3-2. Det hade bara gått 1:33 av perioden och Sveriges första ledning i matchen var ett faktum. Sverige fick mer och mer energi. Det dröjde mindre än en minut innan nästa mål kom. Marlene Lennartsson försökte lossa bössan från höga slottet men slog ihop med en finskas klubba. Bollen fick knappt styrfart och rullade mot mål. Den finska målvakten Tiia Mustonen försökte göra en benparad men bollen rullade in vid stolproten, 4-2. Sverige gjorde ytterligare ett mål innan Finland kunde reducera till 5-3 med strax under fyra minuter kvar att spela. Marlene Lennartsson gjorde sedan 6-3 i tom kasse innan Finland kunde reducera på ett straffslag. 6-4 med 43 sekunder kvar. Detta var endast ett tröstmål och Finland kom aldrig närmare än.
─ Jag tycker att våra toppar och våran uthållighet avgör. Jag tycker vi körde slut på de i tredje perioden, även fast vi gick ner på två femmor. Vi laborerade lite rätt tidigt i andra men jag tycker vi hade den bästa fysiken och det var det som gjorde avgörande idag. Samtidigt så var våra snipers bra i tredje och satte sina bollar. Det var kul att Ellinor Berling fick göra ett idag. Men jag tycker faktiskt att det var fysiken som avgjorde det.

6-4 blev slutresultatet och Sverige kan åter titulera sig som världsmästare!

─ Världsklass skulle man kunna säga! Otroligt skönt och fantastiskt roligt för det här laget som vi jobbat så hårt med för att ta tillbaka det här VM-guldet. Nu ska det banne mig stanna kvar här också, säger Åsa Karlsson.

För mer info, kontakta:

Åsa Karlsson, förbundskapten: 0709-32 22 34

Matchstatistik VM-finalen

Sverige-Finland (1-1, 1-1, 4-2)

Första perioden
0 - 1  (9.58) Oona Kauppi (My Kippila)
1 - 1  (18.25) Ellen Rasmussen (Marlene Lennartsson)

Andra perioden
1 - 2  (00.30) Oona Kauppi (Veera Kauppi)
U2 (9.49) Emma Dahlström
U2 (14.29) Amanda Ahola
2 - 2 (15.25) Ellen Rasmussen