U19-damerna gav Sverige ledningen i Finnkampen

I Finnkampens öppningsmatch vann Sveriges U19-damer över Finland med 5-7. Detta var ett positivt besked för oss, säger förbundskapten Ulf Hallstensson. Matchen inleddes med ett högt tempo och Sverige såg ut att gå mot en säker seger. Efter en halvtimmes spel hade Sverige ledningen med 5-1. Under den andra perioden arbetade finskorna sig närmare, men svenskorna höll undan och kunde vinna med 7-5 och säkrade därmed Sveriges första två poäng i årets Finnkamp. Förbundskapten Ulf Hallstensson var nöjd efter matchen: -Vi lyckades spela en rak och offensiv anfallsinnebandy och efter att ha förlorat de senaste tre matcherna vi mött Finland, så är detta ett mycket positivt besked. Svensk målglädje Foto: Bildbyrån Den efterföljande obligatoriska straffläggningen vann Finland med 3-2. Därmed har Sverige tagit ledningen i Finnkampen med 2-1. Matchfakta: Finland-Sverige 5-7 (1-4, 3-3, 1-0) Mål: 0-1 (0.43) Linnea Vikström (Emma Lundmark), 0-2 (6.27) Petra Weiss ua., 1-2 (8.41) Katri Sainio ua., 1-3 (10.51) Karin Wännman (Petra Weiss), 1-4 (11.55) Helga Karlsson (Emelie Lindström), 1-5 (32.55) Rebecca Eriksson ua., 2-5 (34.56) Suvi Saukko (Niina Kartinen), 2-6 (36.44) Rebecca Eriksson (Karin Wännman), 3-6 (37.40) Eija Paasanen (Tiina Virtanen), 4-6 (37.47) Niina Vilpunen (Tiina Virtanen), 4-7 (39.32) Emelie Lindström (Helga Karlsson), 5-7 (55.04) Kaatri Sainio (Mia Löytainen). Utvisningar: Finland 1x2 min, Sverige 1x2 min. Domare: Kalle Lehtinen/Timo Sikkilä Skott: 45-51 (9-17, 20-15, 16-18) Publik: 412. skriven av - Malin Forsberg