59% av svenskarna vill äta mer hälsosamt viltkött!

Norrlänningar och unga män mest positiva, miljöpartister mindre intresserade.

I en färsk Sifo-undersökning, som presenteras på ett seminarium i Almedalen i morgon, framkommer att 59% av alla svenskar gärna vill äta mer nyttigt viltkött. Framför allt unga män vill äta mer viltkött, i gruppen 15- 29 år svarade 81% att de gärna vill äta mer, jämfört med 38% av den unga kvinnorna. Intresset för att äta mer viltkött är störst hos dem som bor i norra Sverige. Miljöpartiets sympatisörer inte är lika intresserade av det klimatsmarta viltköttet, endast 43% vill äta mer medan centerpartister (67%) och socialdemokrater (64%) gärna äter mer av det nyttiga viltköttet.

Årligen äter vi 15 miljoner kilo viltkött i Sverige, framför allt älgkött. De flesta svenskar (70%) har viltkött på bordet minst en gång om året. Men det hamnar oftast hos de cirka 300000 jägarna, som får cirka 54 kilo viltkött per år var. Regeringen och livsmedelsbranschen vill arbeta för bättre matvanor och den svenska viltförvaltningen ser ett ökat intresse för att äta klimatsmart.

Det finns idag regelverk som försvårar distributionen av viltkött. Hur det nyttiga viltköttet ska kunna spridas till fler diskuteras under Almedalsveckan i Visby, under ledning av Maria Rankka, vd Timbro och ledamot av Svenska Jägareförbundets styrelse.

I diskussionen deltar Thomas Svaton, vd Svensk Dagligvaruhandel, Göran Ericsson, professor vid Sveriges Lantbruksuniversitet, Robert Andrén, departementsråd vid Jordbruksdepartementet, Christer Pettersson från Naturvårdsverket och Sofia Carlsson, sakkunnig vid Jordbruksdepartementet och om projektet Sverige - det nya matlandet samt Torsten Mörner, veterinär och ordförande i Svenska Jägareförbundet.

Seminariet hålls i Tullhuset, Hamnkajen i Visby, kl 11.00 - 12.00 onsdag 1 juli.

Christina Nilson-Dag, informationschef, 070-738 83 06

• vardagsmat