Det våras för jakten, bland kvinnor.

Bild: Anja Kjellsson under JAQT-jakt på ripa i Kittelfjäll.

Inför, den 8 mars - internationella kvinnodagen, vill vi gratulera alla nya kvinnliga jägare! Färska siffror visar att 2 109 kvinnor klarade jägarexamen förra året.  I Sverige finns det 16 694 kvinnliga jägare vilket är 5,8 procent av hela jägarekåren. Förhoppningsvis ökar intresset - hälften av alla svenskar vill ha mer friluftsliv.

- Av Svenska Jägareförbundetsmedlemmar är däremot 8,3 procent kvinnor. Men det är inget vi nöjer oss med, vi vill självklart ha många många fler kvinnor i jakten, sägerAnja Kjellsson, ansvarig för Svenska Jägareförbundets kvinnliga nätverk, JAQT. De flesta kvinnliga jägare finns i skogslänen; Västerbotten, Jämtland, Värmland men också inom storstäderna Stockholm och Göteborg.

Vad gör jägarna på våren?

Så här års skaffar många jägare en valp, en ny jaktkamrat. Vi har cirka 100 000 jakthundar i Sverige. Men med hänsyn till det vilda, är det förbjudet från den 1 mars att ha lösspringande hundar där det finns vilt. Att visa respekt och koppla sin hund gäller både jakthunder och icke.

Även om jakten förknippas främst med hösten – så är jägarkåren ute året runt. Denna vinter har varit betydligt mildare än de två senaste, men det är ändå på vårvintern som framför allt rådjuren har det som svårast och stödutfodras av jägarkåren.

- Vi kan konstatera att rådjuren verkar ha klarat sig betydligt bättre denna vinter än tidigare, säger Hans von Essen, riksjaktvårdskonsulent.

Att jägarkåren är ute mer än många andra grupper konstaterades även på seminariet Se men inte röra – svensk natursyn i förändring, som Bo Sköld, ny generalsekreterare på Svenska Jägareförbundet, höll i den 1 mars. Bo Sköld ville visa på att vi är många aktörer i naturens tjänst som har mer gemensamt än som skiljer oss åt. På seminariet framkom bland annat att ungefär hälften, 43 procent, av svenskarna vill ha mer friluftsliv men i organiserad, tidseffektiv, trygg och i bekväm form . Frågan är hur vi kan öka intresset för naturen.

Delar av seminariet med deltagarna Lena Ek, Göran Greider, Karin Åström med flera kan ses på www.jagareforbundet.se.

För mer information kontakta:

Bo Sköld, generalsekreterare, Svenska Jägareförbundet, 072 541 59 64

Anja Kjellsson, ansvarig för JAQT, Jägareförbundets kvinnliga nätverk,  070 33 00 643

Hans von Essen, riksjaktvårdskonsulent, 070 33 00 640

• natur
  • kvinnodagen
  • 8 mars
  • internationella kvinnodagen
  • friluftsliv
  • viltvård
  • vintern
  • kvinnliga jägare

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 200 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.