I Jägareförbundets förvaltning av varg tas hänsyn till lokalbefolkningen

Svenska Jägareförbundet arbvryter medverkan i vargrelaterad verksamhet i avvaktan på hur skyddsjakten utformas. Med anledning av regeringens beslut den 17 augusti att stoppa licensjakten nästa vinter och ta bort taket på 210 vargar, har förbundsstyrelsen enats om ett åtgärdsprogram för att få till en bättre vargförvaltning där förslagen utgår från dem som drabbas mest av vargens närvaro.

- Vi har lyssnat till förslag från våra medlemmar som bor i vargtäta områden om hur vi bäst ska arbeta för en förvaltning av vargstammen så den kan tolereras av lokalbefolkningen, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Svenska Jägareförbundets rovdjursråd. Bland de  beslutade åtgärderna ingår bland annat  att Jägareförbundet avbryter deltagande i inventering av varg och förankringsarbetet kring flyttning och utsättning av varg samt deltagande i skyddsjakten på varg i avvaktan på Naturvårdsverkets utformning av skyddsjakten. Förbundets fortsatta ställning efter 2012 är beroende av återinförandet av en förvaltningsjakt (licensjakt).

Svenska Jägareförbundet är mycket bekymrat över det agerande som visats från naturvårdsorganisationerna. Deras anmälan till EU-kommissionen bidrar till att besluten om vargförvaltning hamnar ännu längre från dem som berörs mest. Alla erfarenheter visar tydlligt att en förvaltning av skyddsvärda djur  lyckas bättre om man ger lokalbefolkningen inflytande, något som EU-kommissionen inte verkar vilja ta hänsyn till.

- Vargen är en del av den svenska faunan men bör hållas på en så låg nivå som möjligt eftersom den försvårar både jakten, friluftslivet och möjligheten att hålla djur utomhus, säger Torsten Mörner, ordförande i Svenska Jägareförbundet. I vår rovdjurspolicy har vi ett tak på 150 djur och ett mål att inget län ska behöva ha mer än 1-2 föryngringar.

- Vi driver jaktlinjen, det vill säga att det ska fortsätta finnas en meningsfull jakt och att man låter de  boende i vargområdena vara delaktiga i förvaltningen, avslutar Torsten Mörner.

Torsten Mörner, förbundsordförande Svenska Jägareförbundet, 567 93 52

Torbjörn Lövbom, ordförande Svenska Jägareförbundets Rovdjursråd, 070 693 39 67