Jägareförbundet i möte med Jordbruksministern om fjälljakten

Igår träffades representanter från Svenska Jägareförbundet jordbruksminister Eskil Erlandsson för att diskutera oron bland landets 300 000 jägare för fjälljaktreformens framtid. Oron gäller ifall 7 miljoner jägare inom EU och EES-länderna ska ha samma rätt som svenska jägare, till jakt på statens mark i det svenska fjällområdet. - Det är viktigt att jordbruksministern känner ett ansvar för fjälljaktreformens framtid och arbetar för stabila lösningar trots EU:s påtryckningar, säger förbundsordföranden Owe Wiktorin. Jordbruksminister Eskil Erlandsson visade förståelse för oron och fick motta Jägareförbundets förslag om att göra en konsekvensanalys av EG-rättens inverkan på jakten. Se bilaga. För mer information, kontakta: Förbundsordförande Owe Wiktorin, owe.wiktorin@jagareforbundet.se, 0155-24 62 46, 070-565 10 00 Riksjaktvårdskonsulent Hans von Essen, hans.von.essen@jagareforbundet.se, 0155-24 62 06, 070-33 00 640 Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med 200 000 medlemmar som arbetar med att leda jakt- och viltvårdsfrågor i Sverige sedan 1830. Centrala kansliet finns på Öster Malma mellan Stockholm Nyköping och lokala kontor finns i hela landet. Jägareförbundet ger ut Svensk Jakt, Svensk Jakt Nyheter och Akila. Ett brett samarbete finns med naturorganisationer, myndigheter, kommuner och branschföreträdare och internationella systerorganisationer.