JAKTENS VÄRDE ÖKAR

På Sveriges Vildnads seminarium imorgon fredag presenterar forskare från SLU och Stockholms universitet ny forskning om bland annat jaktens och viltets ekosystemtjänster, våra förändrade jaktvanor och hur mycket pengar jakten omsätter.

- Är det viktigt att veta jaktens ekonomiska värde?

- Ja, en framgångsrik viltförvaltning bygger på avvägningar mellan olika intressen säger Fredrik Widemo, forskare vid SLU och forskningsansvarig på Svenska Jägareförbundet. För att nå balans med acceptans är det både viktigt att värdera jakten och att förstå vad som driver jägarna, enligt Fredrik Widemo.

Jakten är även en bransch som bidrar ekonomiskt till en levande landsbygd och ger värdefulla ekosystemtjänster i form av viltkött, upplevelser och bevarande av traditioner, sådant som är svårt att värdera i kronor och ören.

- Vi kommer även visa hur jägarna ändrat sin utfodring av vilt och hur attityderna till älg, vildsvin och varg ändrats över tiden, tillägger Fredrik Widemo.

Seminariet Hur mycket är jakten värd? äger rum fredagen den 1 december kl 10 – 15 på Högloftet, Skansen i Stockholm. Arrangör är Sveriges Vildnad, en fristående stiftelse med syftet att bland annat stödja svensk viltförvaltning och som inrättades på initiativ av Svenska Jägareförbundet. Seminariet genomförs med stöd från Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Frågor besvaras av Fredrik Widemo, 0703 399350.

Seminarieprogram; https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2017/11/hur-mycket-ar-jakten-vard/

• kungliga patriotiska sällskapet
  • stockholms universitet
  • slu
  • sveriges vildnad

Sveriges Vildnad är en fristående stiftelse med syftet att bland annat stödja svensk viltförvaltning. Sveriges Vildnad inrättades på initiativ av Svenska Jägareförbundet och med bidrag från institutioner och personer med vilt- och naturintresse. Stiftelsen leds av ett förtroenderåd om sextio personer.